Hobro-Rødkærsbro Jernbane
Fra tid til anden støder jeg ind i sagsakter eller tryksager vedrørende nogle af de aldrig anlagte jernbaner. I tirsdags på Det Kongelige Bibliotek i Aarhus (tidligere Statsbiblioteket), stødte jeg på en stak "kort" over nogle af disse baner. De falder generelt uden for mit interesseområde; men når de i den ene eller anden ende udgår fra nogle af de stationer, som har min interesse, ja, så er jeg altid spændt på at finde ud af, hvordan man havde tænkt sig, at banetilslutningen skulle ske på tilslutningsstationen.
For så vidt angår Hobro-Rødkærsbro Jernbane viser det sig, at man havde tænkt sig, at banen ikke skulle udgå fra Hobro som sådan men fra et punkt beliggende meget tæt på det sted, hvor Øls trinbræt lå. Jeg ved ikke, om man havde tænkt sig, at der skulle anlægges et tredje spor Hobro-Øls eller om der skulle være fælles drift Hobro-Øls og dermed anlægges en forgreningsstation i Øls. Umiddelbart gætter jeg på, at banen skulle anlægges som et tredje spor, idet der i loven specifikt er anført Hobro og ikke et punkt på strækningen Hobro-Onsild.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Banerne følges ad fra Hobro og ned til Øls. Strækningen mod Rødkærsbro fortsætter mod vest, og strækningen mod Randers fortsætter mod syd (skråt nedad til højre på kortet).
Banerne følges ad fra Hobro og ned til Øls. Strækningen mod Rødkærsbro fortsætter mod vest (nedad på kortet), og strækningen mod Randers fortsætter mod syd (skråt nedad til højre på kortet).
Alle fire fotos: Arkiv: Det Kongelige Bibliotek Aarhus/Thomas Boberg Nielsen. Jeg glemte desværre at tage et billede af kortpakkens forside.