Frihavnens toldhus til NSJV (foto & links)
Jamen er det da ikke bare pragtfuldt at et helt privat foretagende, her NSJV, også prioritere en anden del af den jernbanemæssige kulturarv, når nu ikke det offentlige enten har mulighed, økonomi eller en erkendelse af et ikke relevant projekts gennemførlighed.
Nu har jeg ikke læst formåls- og mål §§ i NSJV foreningspapirer, men jeg synes det er prisværdigt, at de skaffer husly til medlemmerne (det kan være aldeles koldt og klamt om vinteren at banke rust) samtidig med, at der bevares en tidstypisk dansk jernbanebygning, ovenikøbet tegnet af en dengang som nu anerkendt arkitekt. Og så har erhvervelsen, transporten og genopstillingen af bygningen måske ovenikøbet været billigere end at bygge nyt?
Om erhvervelsen går ud over andre projekter er da helt klart en prioritering og nogle er sikkert uenige, men sådan er foreningslivet.
Meeeeen, med fare for at blive udskammet (er personlig ligeglad) – og ikke møntet på NSJV – KUNNE der måske sættes et spørgsmålstegn ved mange af de såkaldte ”jernbaneveteran lokomotiver og vogne” under presenning/fri luft, om ikke de skulle afhændes/skrottes. Det kunne måske give luft i økonomien, bedre fordeling af arbejdsressourcer og mere tiltrængt plads på de efterhånden få meter opstillingsspor. Sidst at leve op til den gamle sætning lettere omskrevet; ”skønhed du ikke aner findes langs de danske baner”.
Med venlig hilsen og tillykke til NSJV med den ny bygning
Steffen Dresler