RhB, tur over Berninapasset 2010, del-I (7 fotos)

af Niels Munch, 31/8 2021, 12:58 (1209 dage siden)

Hej i Forum,

Da jeg fornemmer, vi trods alt er nogle på dette forum, som holder af Schweiz, jernbanelandet over dem alle, følger her lidt fotos fra turen over Berninapasset med JeTra (nu IDA Rail) i september 2010.

Efter en rejse fra Chur med Albulabahn og omstigning i Samedan havnede vi i Pontresina, hvor 11 kV AC (Stammnetz-)systemet ender, og man kan stige om til Berninabahn. Denne bane, som er elektrificeret med 1.000 V DC, udgår fra St. Moritz og passerer Pontresina, der derfor har begge strømsystemer, for at kravle over Berninapasset og ende i Tirano i Italien.

[image]RhB Pontresina Station, 09.09.2010 (nm).

Billedet er taget fra Bernina-perronen, hvor køreledningen over nærmeste spor kan omkobles mellem begge spændinger således, at man kunne bytte lokomotiv uden at flytte stammen. 11 kV lokomotivet kunne parkeres i et blindspor, som Ge 4/4 II nr. 614 her:

[image]RhB Pontresina, blikretning syd, med blindspor for 11 kV og t.h. udkørsel mod Bernina med 1.000 V, 09.09.2010 (nm).

Dieseltraktoren yderst t.h. er RhB Tm 2/2 nr. 113 (Schoema 2001).

[image]RhB Scuol-Tarasp 11 kV styrevogns-(pendel-)tog (trækkraft en Ge 4/4 II) i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

Styrevognen BDt 1751 (Stadler 1999) er RhB's første lavtgulvsstyrevogn.

Under besøget kunne såvel en roterende sneplov som 3 ældre Bernina-motorvogne ABe 4/4 I beses:

[image]RhB roterende sneplov Xrot nr. 9213 i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

[image]De gule traditionsvogne ABe 4/4 I nr. 34 og 30, Xrot nr. 9213 og den orange arbejdsmotorvogn Xe 4/4 nr. 9924 (ex nr. 36) i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

Vort Bernina-tog ankommer fra St. Moritz med en flunkende 2-system Allegra i front, derefter 5 "Einheitswagen" samt 2 åbne "Aussichtswagen":

[image]RhB Allegra ABe 8/12 nr. 3503 "Carlo Janka" (lev. marts 2010) med tog mod Tirano, Pontresina 09.09.2010 (nm).

[image]Bagerst i toget "vores egen" åbne Carrozza panoramica B 2098, Pontresina 09.09.2010 (nm). Bemærk lukket overgang mellem åbne vogne!

..... og så kan turen for så vidt begynde.

Men jeg må bryde her og fortsætte i del-II.


M.v.h.
Niels

RhB, tur over Berninapasset 2010, del-I (7 fotos)

af esni, Frederikssund, 31/8 2021, 19:05 (1209 dage siden) @ Niels Munch

Hej i Forum,

Da jeg fornemmer, vi trods alt er nogle på dette forum, som holder af Schweiz, jernbanelandet over dem alle, følger her lidt fotos fra turen over Berninapasset med JeTra (nu IDA Rail) i september 2010.

Efter en rejse fra Chur med Albulabahn og omstigning i Samedan havnede vi i Pontresina, hvor 11 kV AC (Stammnetz-)systemet ender, og man kan stige om til Berninabahn. Denne bane, som er elektrificeret med 1.000 V DC, udgår fra St. Moritz og passerer Pontresina, der derfor har begge strømsystemer, for at kravle over Berninapasset og ende i Tirano i Italien.

[image]RhB Pontresina Station, 09.09.2010 (nm).

Billedet er taget fra Bernina-perronen, hvor køreledningen over nærmeste spor kan omkobles mellem begge spændinger således, at man kunne bytte lokomotiv uden at flytte stammen. 11 kV lokomotivet kunne parkeres i et blindspor, som Ge 4/4 II nr. 614 her:

[image]RhB Pontresina, blikretning syd, med blindspor for 11 kV og t.h. udkørsel mod Bernina med 1.000 V, 09.09.2010 (nm).

Dieseltraktoren yderst t.h. er RhB Tm 2/2 nr. 113 (Schoema 2001).

[image]RhB Scuol-Tarasp 11 kV styrevogns-(pendel-)tog (trækkraft en Ge 4/4 II) i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

Styrevognen BDt 1751 (Stadler 1999) er RhB's første lavtgulvsstyrevogn.

Under besøget kunne såvel en roterende sneplov som 3 ældre Bernina-motorvogne ABe 4/4 I beses:

[image]RhB roterende sneplov Xrot nr. 9213 i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

[image]De gule traditionsvogne ABe 4/4 I nr. 34 og 30, Xrot nr. 9213 og den orange arbejdsmotorvogn Xe 4/4 nr. 9924 (ex nr. 36) i Pontresina, 09.09.2010 (nm).

Vort Bernina-tog ankommer fra St. Moritz med en flunkende 2-system Allegra i front, derefter 5 "Einheitswagen" samt 2 åbne "Aussichtswagen":

[image]RhB Allegra ABe 8/12 nr. 3503 "Carlo Janka" (lev. marts 2010) med tog mod Tirano, Pontresina 09.09.2010 (nm).

[image]Bagerst i toget "vores egen" åbne Carrozza panoramica B 2098, Pontresina 09.09.2010 (nm). Bemærk lukket overgang mellem åbne vogne!

..... og så kan turen for så vidt begynde.

Men jeg må bryde her og fortsætte i del-II.


M.v.h.
Niels

Spor med køretråd der kan skifte imellem forsekllige strømsystemer - er det en specialitet for Schweiz?

(Har oplevet det i Geneva Cornavain)

RhB, tur over Berninapasset 2010, del-II (17 fotos mere)

af Niels Munch, 31/8 2021, 23:31 (1209 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 1/9 2021, 00:05

Udgangspunktet for vores tur over Berninapasset til Tirano er som nævnt stationen i Pontresina, der er speciel derved, at køreledningsspændingen over Spor 3 kan omkobles mellem stamnettets 11 kV AC og Berninabanens 1.000 V DC. Fænomenet nævnes i denne artikel https://de.wikipedia.org/wiki/Systemtrennstelle - afsnit 1.2 Umschaltbare Bahnhofsgleise. Her nævnes tillige som eksempel stationen Bad Bentheim på grænsen mellem Tyskland og Holland, hvor hvert af stationssporene individuelt kan omkobles mellem de 2 landes kørespænding.

Afsted med tog 1637 afg. kl. 14:09:

[image]Lidt efter Pontresina; personvognen (med vores nærmeste toilet) er eneren BD 2475 (Einheitswagen EW IV/PA90), 09.09.2010 (nm).

Siddende bagerst var det muligt at fotografere toget foran, hvis ikke naturen kom i vejen. Derudover var det en eftermiddag i september, solen stod lavt, og alperne ville gerne skygge.

[image]RhB stationen Bernina Suot (2.052 m o.h.), 09.09.2010 (nm).

[image]Vores Allegra trækker os nemt videre, her over en vejunderføring ved Lagalb, 09.09.2010 (nm).

[image]Vi har passeret Lagalb (2.099 m o.h.); den blå "kasse" midt i billedet er Lagalb svævebanes "Talstation", 09.09.2010 (nm).

Bernina-banen er den eneste bane i Schweiz, der krydserne Alperne uden, at dette sker i en lang tunnel. Toppen nås ved Ospizio Bernina:

[image]RhB stationen Ospizio Bernina (2.253 m o.h.), 09.09.2010 (nm).

Banen går op og ned og zigger og zagger og byder på fantastiske udsigter:

[image]Dybt nede anes RhB stationen Cavaglia (1.692 m o.h.), 09.09.2010 (nm).

Her mødes en af de ældre Bernina-motorvogne ABe 4/4 I, nu som arbejdsvogn:

[image]RhB Xe 9922 i Cavaglia, 09.09.2010 (nm).

Her triller vi nedad til Poschiavo; og selv om der er tale om dramatiske fald/stigninger, så består RhB-nettet udelukkende af adhæsionsstrækninger:

[image]RhB Poschiavo station (1.014 m o.h.), 09.09.2010 (nm).

Det nordgående tog, vi krydser, fremføres af 2 multiplekoblede motorvogne RhB ABe 4/4 II, der blev udfaset efter Allegra-typens tilkomst.

[image]Nyt og ældre i Poschiavo: RhB Allegra nr. 3501 (den allerførste, Stadler 2009) og ABe 4/4 II nr. 48 (SWS/SAAS/BBC 1972), 09.09.2010 (nm).

De ABe 4/4 II, der ikke ophuggedes, erstattede ABe 4/4 I som arbejdskøretøjer. Fra Poschiavo forløber banen mange steder langs eller i vejen:

[image]Kort efter Poschiavo kører vi ind på hovedgaden i S. Antonio, 09.09.2010 (nm).

[image]Også i Le Prese (966 m o.h.), hvor toget deler stop med postbussen, 09.09.2010 (nm).

[image]RhB station Miralago (964 m o.h.) ligger smukt ved søen Lago di Poschiavo, 09.09.2010 (nm).

[image]Endnu et nordgående tog med 2 x ABe 4/4 II krydses, her på RhB station Brusio (779 m o.h.), 09.09.2010 (nm).

Yderligere højdeforskel udlignes med den imponerende og specielle Brusio kredsviadukt:

[image]

[image]Kredsviadukten ved Brusio, begge 09.09.2010 (nm).

Landegrænsen til Italien krydses upåagtet mellem stationerne Campocologno og Tirano i en ydmyg gennemskæring og markeret med et gammelt træskilt.

[image]Også i Tirano køres i gaden, her tværs gennem rundkørslen ved Santuario della Madonna di Tirano, 09.09.2010 (nm).

[image] Tirano station (429 m o.h.) er nået, og "pladshunden" Ge 2/2 nr. 162 fra 1911 træder til, 09.09.2010 (nm). Søstermaskinen nr. 161 var i Poschiavo.

Ankomsten i Italien skete præcis kl. 16:21 efter en rejse gennem Schweiz, hvor togene kørte som efter et schweizerur. FS regionaltoget mod Milano - derimod - var klækkeligt forsinket.

Turen ad Berninabanen, som (ligesom Albula-banen) er på UNESCOs verdensarvsliste, kan anbefales; den kan endog tages på Google StreetView - prøv det!


Bedste hilsener
Niels

RhB, tur over Berninapasset 2010, del-II (17 fotos mere)

af Krabsen, 1/9 2021, 08:24 (1208 dage siden) @ Niels Munch

Turen ad Berninabanen, som (ligesom Albula-banen) er på UNESCOs verdensarvsliste, kan anbefales; den kan endog tages på Google StreetView - prøv det!

I var nu også heldige med vejret!

Da vi tog turen i juni '91 var det desværre om aftenen, og så ser man knapt så meget..

RhB, tur over Berninapasset 2010, del-II (17 fotos mere)

af K564, 1/9 2021, 14:49 (1208 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for en dejlig tur over Alperne. Jeg vil kvittere med et par foto fra den første tur, som jeg havde med banen. Den startede i St. Moritz, hvor der lå en del sne. I Tirano var det med at smide den store overfrakke. Den dag blev der kørt med sneslynge på toppen af passet. Vi tog retur samme eftermiddag/aften.

[image]
RhB 35xx i St. Moritz den 3. marts 2011 (kh).

[image]
RhB 161 i Tirano den 3. marts 2011 (kh).

Hilsner Keld

Berniabahn - Helix

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 2/9 2021, 10:40 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Tak for turen med Berinabahn. Dejlige photos. Selv tog vi under vores Italien ferie turen Tirano/Le Presse og tilbage igen den 15. September 2008. Det var spændende selv at se disse flotte RhB tog. Det maa have været i September 2008, at RhB fik UNESCO bevarelsen for banen have udsmykket el masterne med et orange/rødt "banner" fra mast til mast især omkring "helixen".
Her er to photos fra turen. Bemærk enthusiasterne der tager photos paa det ene photo. Faktisk delte vi kupé med en engelsk enthusiast, der kørte med netop pga UNESCO bevarelsen.
Bedste hilsener
Niels (Down Under)

[image]

[image]

RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (+4 fotos)

af Niels Munch, 2/9 2021, 11:17 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Hej i Forum,

Tak for bidrag til denne tråd, gerne flere, evt. også med flere fotos!

@Eskild, som venligt genudsendte mine 7 billeder: Fik du et brugeligt svar på dit spørgsmål?
@Krabsen: Ja, endelig viste solen sig, ligeså på rejsens sidste dag i Milano (i Peter Witt's tegn).
@Keld: Tak for dine gode billeder fra Berninabanen; hvor har du egentlig ikke været ;-) ?
@Niels af Perth: Tak for dine Brusio-fotos; jeg tillader mig nedenfor at vise et par mere fra din tur.

Mit billedudvalg fra turen over Berninapasset viser nok, hvor svært det egentlig er at yde bane og natur fuld retfærdighed, når man sidder i toget. Mange fotograferer "udefra", og jeg skylder at nævne, at et tidligere vist foto er taget i "Montebello Kurven" (1.958 m o.h.), hvor banen fotogent skærer landevejen, og hvor man netop har indrettet parkering for de mange "Fuzzies".

Selv Bernina-områdets arealmæssigt største gletcher "Morteratsch Glacier" ser - fotograferet fra toget - ikke ud af så meget:

[image]Morteratsch Glacier set fra toget på strækningen mellem Montebello Kurve og stationen Bernina Suot, 09.09.2010 (nm).

Rent galt gik den på "den tekniske krydsningsstation" Stablini (undervejs mellem Ospicio Bernina og Cavaglia), hvor et nordgående tog strøg igennem:

[image]RhB ABe 4/4 III nr. 52 og 51 med nordgående tog i Stablini, 09.09.2010 (nm).

ABe 4/4 III var ved anskaffelsen 1988-90 RhB's kraftigste motorvogne. Nr. 52 her med totalreklame for 100-året for Berninabanens færdiggørelse i 1910, nr. 51 for UNESCOs verdenskulturarv (prædikat tildelt 2008).

På turen besøgte vi ikke St. Moritz (men måtte 'nøjes med' udsigten fra Muottas Muragl); det gjorde jo imidlertid den gode JK57'er fra down under Niels Kroyer på sin og hustruens Europa-rejse i 2008:

[image]RhB ABe 4/4 II nr. 47 og 46 i St. Mortiz, 15.09.2008 (NK).

Og et foto mere fra deres tur med banen (bemærk det orange/røde "banner" fra mast til mast):

[image]RhB panorama-tog på Brusio Kreisviadukt, 15.09.2008 (NK).

Toget er trukket af de multiplekoblede ABe 4/4 II nr. 4x og Gem 4/4 nr. 801. Sidstnævnte er ét af 2 i 1966 anskaffede Zweikraftlokomotiven, som kører "rent elektrisk" på Berninabanens 1000 V DC, men må køre dieselelektrisk på RhB's Stammnetz under 11 kV AC. De kan multiplekøres med Bernina-motorvognene ABe 4/4 II og III og benyttes også til sneslyngekørsel.

Så fik vi disse exoter med også. Tak til Niels for gode fotos.

Endelig skal jeg kreditere 'en tredie Niels', nemlig Niels Buch, der også færdes på nærværende fora, og som i 2010 for JeTra tilrettelagde Schweiz-turen, hvor vi rejste gennem landet på smalspor fra Zermatt via Chur til Tirano i Italien efter en genial og møjsommeligt lagt køreplan - og med fornødent hensyn til seværdigheder undervejs.


Bedste hilsener
Niels

RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (+4 fotos)

af esni, Frederikssund, 2/9 2021, 14:23 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Hej i Forum,

Tak for bidrag til denne tråd, gerne flere, evt. også med flere fotos!

@Eskild, som venligt genudsendte mine 7 billeder: Fik du et brugeligt svar på dit spørgsmål?

Kære Niels
Jeg tænkte ikke så meget over det med at genudsende dine billeder - og det var egentlig kun det for mit spørgsmål relevante jeg ville have med ...
Og jeg er glad for dit svar som også indeholdt et godt link til en bedre end gennemsnittet wikipedia artikel (også selvom tysk wikipedia generelt er i top )

Mit jernbanetekniske tysk-ordforråd er desværre endu ikke i topform til at kunne finde det rette søgeord.

Så mange tusind tak


Bedste hilsener
Niels

RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (+4 fotos)

af K564, 2/9 2021, 16:18 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Tak for bidrag til denne tråd, gerne flere, evt. også med flere fotos!

@Keld: Tak for dine gode billeder fra Berninabanen; hvor har du egentlig ikke været ;-) ?

Hej Niels
Ja, der er mange steder, at jeg ikke har været. Jeg har været heldig, at jeg har haft mulighed for at rejse en del rundt med tog. Så derfor har jeg nok været flere steder med jernbane end gennemsnittet.
Her er så et par foto mere fra Berninabanen. Vi mangler lige at se broen i Brusio fra syd siden. Her er den med RhB 34 på en DJK tur.

[image]
RhB 34 ved Brusio viadukten august 2015 (kh).

[image]
RhB 52 og 54 med et af de dyre tog i Brusio september 2014 (kh).

[image]
RhB 3505 i Tirano september 2014 (kh).

Det er utroligt hvor meget, som disse togsæt for lov at slæbe.

Hilsner Keld

RhB, tur over Berninapasset 2010, rettelse (+3 fotos)

af Niels Munch, 2/9 2021, 18:06 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Niels K.s foto af ABe 4/4 II nr. 47 og 46 er ikke taget i St. Moritz (gudskelov, for jeg havde stavet det forkert), men i Tirano, hvilket bl.a. bygningen i baggrunden afslører.

Som selvpålagt bod får I yderligere 3 billeder, først endnu et naturbillede (fra én af banens zig-zag'er):

[image]Udsigt fra Cadera-området (1.350 m o.h.) mod syd og Lago di Poschiavo (962 m o.h.), bemærk vort spor nede i billets forgrund, 09.09.2010 (nm).

Skjult først i "lavlandet" har vi Poschiavo, henne i søens nordvestlige udkant ligger Le Prese og i søens sydvestlige udkant Miralago. Banen går vest om søen. Derefter følger så Brusio og siden kredsviadukten, så vi kan komme endnu længere ned.

[image]Det nordgående tog, vi krydsede i Poschiavo, bestod foruden de 2 motorvogne af 7 "Einheitswagen", 09.09.2010 (nm).

[image]Motorvognene ABe 4/4 II nr. 49 og nr. 46 klar til afgang op ad stigningen, der ses bag vores udsigtsvogn, Poschiavo 09.09.2010 (nm).

@Keld: Atter tak for fine billeder. Ja, RhB lader deres trækkraft bestille noget.


Bedste hilsener
Niels

Stavefejl er en speciel effekt på mit tastatur; skulle I finde flere, må I beholde dem.

RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (+4 fotos)

af Niels Buch, 2/9 2021, 21:14 (1207 dage siden) @ Niels Munch

Endelig skal jeg kreditere 'en tredie Niels', nemlig Niels Buch, der også færdes på nærværende fora, og som i 2010 for JeTra tilrettelagde Schweiz-turen, hvor vi rejste gennem landet på smalspor fra Zermatt via Chur til Tirano i Italien efter en genial og møjsommeligt lagt køreplan - og med fornødent hensyn til seværdigheder undervejs.


Bedste hilsener
Niels

Hej alle

Jeg må jo erkende at jeg bliver lidt rød i kinderne over Niels's kreditering. Og så må det vel være på sin plads at udgive en film om RhB, så alle, også i levende billeder, kan se hvor smuk og spændende banen er.

Ovenpå studieturen i 2010 lavede jeg i 2011 en DVD med optagelser fra studieturen, samt en tur jeg selv havde været på i 2007. Filmen fra denne DVD har jeg lige lagt på youtube så alle kan se den. Jeg håber I vil nyde filmen, der både indeholder el og damp.

https://www.youtube.com/watch?v=csbchFl-RvM

Endnu engang tak for de rosende ord fra Niels.

Hilsen
Niels (Buch)

RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (2 fotos mere)

af Niels Munch, 3/9 2021, 11:29 (1206 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels,

Tak for en fin og seværdig film med mange genkendelige scener. Jeg kvitterer med:

[image]SBB "Lok 2000", Re 460 111-8 "Kempt" (SLM/ABB 1995) med IC 828, Zürich 06.09.2010 (nm).

Visse tekniske løsninger i "Lok 2000" kan genfindes i RhB Ge 4/4 III (den med rutebilforruden):

[image]RhB Ge 4/4 III nr. 647 "Grüsch" (SLM/ABB 1994), Bergün 09.09.2010 (nm).

Totalreklamen er for "Graubündner Kantonalbank".


Beedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak