Avatar

Anlæg af midlertidige sidespor

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/8 2021, 17:06 (1220 dage siden)

Jeg har her til eftermiddag, i forbindelse med et bogprojekt om Rågeleje, være ude at fotografere resterne af det sidespor Gribskovbanen havde fra ca. 20,2 km mærket og ind øst på mod Rågeleje.
[image]
"Starten" af sidesporet ved 20,2 km mærket
Sidesporet var ind til en grusgrav. Det meste af traceen kan stadig ses i landskabet næsten hele vejen og er stadig afsat i matrikkelkortet:
[image]
Givet at dette vel har haft en midlertidig karakter var det alligevel et nydeligt baneanlæg med stadig tydelige banedæmninger - endda måske dobbeltsporede ude ved grusgraven (omløbsspor?).
[image]
Ret bred dæmning her tæt ved afslutningen - der har vel været plads til 2 spor?
Var det almindeligt for et spor der måske kun var i brug kortvarigt under banens anlæg - her banen imellem Helsinge og Tisvildeleje?
[image]
Et kig tilbage over markerne hvor banedæmningen slynger sig op bag fjernvarmeværket bag træerne
Eller har Gribskovbanen taget forskud på den bane, der blev givet tilladelse til i samme lov i 1908 som Helsinge - Tisvildeleje, nemlig banen fra Gilleleje "til et sted på banen mellem Helsinge og Tisvildeleje" og gjort lidt mere ud af det?
Findes der iørvigt noget anlægskort for den bane imellem Gilleleje og Tisvildeleje?
(Ja, jeg ved godt at grussporet har et andet sving ind i sporet end hvad jeg ville forvente at en bane fra Gilleleje ville forløbe - op imod Tisvildeleje, Men det kunne vel ændres hvis man kom igang med at bygge "Råglejebanen"?).

Avatar

Anlæg af midlertidige sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2021, 19:08 (1220 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har her til eftermiddag, i forbindelse med et bogprojekt om Rågeleje, være ude at fotografere resterne af det sidespor Gribskovbanen havde fra ca. 20,2 km mærket og ind øst på mod Rågeleje.
[image]
"Starten" af sidesporet ved 20,2 km mærket
Sidesporet var ind til en grusgrav. Det meste af traceen kan stadig ses i landskabet næsten hele vejen og er stadig afsat i matrikkelkortet:
[image]
Givet at dette vel har haft en midlertidig karakter var det alligevel et nydeligt baneanlæg med stadig tydelige banedæmninger - endda måske dobbeltsporede ude ved grusgraven (omløbsspor?).
[image]
Ret bred dæmning her tæt ved afslutningen - der har vel været plads til 2 spor?
Var det almindeligt for et spor der måske kun var i brug kortvarigt under banens anlæg - her banen imellem Helsinge og Tisvildeleje?
[image]
Et kig tilbage over markerne hvor banedæmningen slynger sig op bag fjernvarmeværket bag træerne
Eller har Gribskovbanen taget forskud på den bane, der blev givet tilladelse til i samme lov i 1908 som Helsinge - Tisvildeleje, nemlig banen fra Gilleleje "til et sted på banen mellem Helsinge og Tisvildeleje" og gjort lidt mere ud af det?
Findes der iørvigt noget anlægskort for den bane imellem Gilleleje og Tisvildeleje?
(Ja, jeg ved godt at grussporet har et andet sving ind i sporet end hvad jeg ville forvente at en bane fra Gilleleje ville forløbe - op imod Tisvildeleje, Men det kunne vel ændres hvis man kom igang med at bygge "Råglejebanen"?).


Hejsa,

Midlertidigt og midlertidigt, det er nu så meget sagt. Det er sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav, som teknisk set udgik fra Vejby Station, dengang denne var lidt større end nu. Grusgraven og sidesporet tilhørte GDS og eksisterede fra 18.07.1924 til 1969.

Avatar

Anlæg af midlertidige sidespor

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/8 2021, 22:18 (1220 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Midlertidigt og midlertidigt, det er nu så meget sagt. Det er sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav, som teknisk set udgik fra Vejby Station, dengang denne var lidt større end nu. Grusgraven og sidesporet tilhørte GDS og eksisterede fra 18.07.1924 til 1969.

OK, nogle af sommerhusene, der ligger der hvor grusgraven var, er opført 1960/61, så der ser det ud til at grusgraven er udstykket til sommerhuse der omkring. Så anvendelsen må have klinget af i slutningen af 1950'erne, men det er så også godt 25 år. Indrømmet.

Avatar

Anlæg af midlertidige sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2021, 22:36 (1219 dage siden) @ Michael Deichmann

Midlertidigt og midlertidigt, det er nu så meget sagt. Det er sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav, som teknisk set udgik fra Vejby Station, dengang denne var lidt større end nu. Grusgraven og sidesporet tilhørte GDS og eksisterede fra 18.07.1924 til 1969.


OK, nogle af sommerhusene, der ligger der hvor grusgraven var, er opført 1960/61, så der ser det ud til at grusgraven er udstykket til sommerhuse der omkring. Så anvendelsen må have klinget af i slutningen af 1950'erne, men det er så også godt 25 år. Indrømmet.

1969 er, så vidt jeg husker, det år, da sporskiftet blev fjernet. Men typisk for den slags foretagender, så kan grusgraven sagtens have været ude af brug længe inden da, hvilket jo stemmer med sommerhusene. Hvornår graven gik ud af brug, har jeg aldrig set noget på. Men en Rågelejebane er det ikke.

Gode hilsner
M:-)rten

Anlæg af midlertidige sidespor (+1 foto)

af Niels Munch, 29/8 2021, 16:23 (1218 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Niels Munch, 29/8 2021, 16:50

Sv.J. var derudea' 1958 med et arbejdstog bestående af GDS lok 11, D 54 og nogle åbne godsvogne:

[image]GDS arbejdstog på grusgravsporet ved Vejby 1958, foto: Sv.J.

PS: Vi var også derude i en julekalender i 2014 (måske på samme tur).


M.v.h.
Niels

Anlæg af midlertidige sidespor

af Niels Munch, 27/8 2021, 19:53 (1220 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Så længe, man havde brug for grus til anlæg og efterballastering, og så længe, der var grus i grusgraven, gav det mening at opretholde sporet dertil.

M.v.h.
Niels

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2021, 17:09 (1218 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:

Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/8 2021, 17:59 (1218 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:

Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Hejsa Thomas,

Hvis der var sikkerhedsmæssig dækning for sporet og Vejby station havde nøglen til op- og aflåsning af sporskiftet, så udgik det vel fra Vejby station. Det kan du ikke se på et kort. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i GDS' tjenestekøreplan som beliggende på fri bane, men hvis mig det gerne, hvis jeg tager fejl.

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Peter Roland Hansen @, 2/9 2021, 22:14 (1214 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I DJK´s bog om Gribskovbanen er fra 2009 er der billeder og tegninger af sidesporet på side 300

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Jens Bruun-Petersen, 9/9 2021, 22:38 (1206 dage siden) @ Peter Roland Hansen

[image]
Sidesporet til Dyndmosegård så godt ud 23.august 1967. (Foto JBP)
[image]
Et godt stykke ned ad sidesporet så det velholdt ud, selv om der vist var andre køretøjer, der brugte sporet og ballasten. 23. august 1967 (JBP).

Ikke underligt, hvis nogen har troet, at det var en påtænkt bane til Rågeleje: Sidesporet er omkring 2 km langt, og så er der kun 2 km tilbage til Rågeleje.
Venlig hilsen
Jens

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/9 2021, 19:29 (1206 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:

Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


Hejsa Thomas,

Hvis der var sikkerhedsmæssig dækning for sporet og Vejby station havde nøglen til op- og aflåsning af sporskiftet, så udgik det vel fra Vejby station. Det kan du ikke se på et kort. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i GDS' tjenestekøreplan som beliggende på fri bane, men hvis mig det gerne, hvis jeg tager fejl

Kære Morten

At jeg viser et kort over sidesporet, er ikke et forsøg på at "bevise", at sidesporet var et sidespor på fri bane. Det var udelukkende en service, der skulle vise, hvor langt/tæt sidesporet lå fra Vejby station.

At nøglen til sidesporet opbevaredes på Vejby station, er ikke afgørende for, om sidesporet lå på fri bane eller ej.

Jeg har kigget i den glimrende bog "Gribskovbanen", og det fremgår ikke, om sidesporet lå på fri bane eller på Vejby station.

Men når jeg kigger på billederne i bogen, og når jeg kigger på det fine foto Jens Bruun-Petersen efterfølgende har lagt op, er jeg ikke i tvivl om, at sidesporet lå på fri bane. Det kræver dog, som du selv er inde på, at nogen kan fremvise noget skriftlig dokumentation fra perioden 1923-1969 (tjenestekøreplan, instruks, driftsberetning eller andet).

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/9 2021, 16:57 (1205 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:

Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


Hejsa Thomas,

Hvis der var sikkerhedsmæssig dækning for sporet og Vejby station havde nøglen til op- og aflåsning af sporskiftet, så udgik det vel fra Vejby station. Det kan du ikke se på et kort. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i GDS' tjenestekøreplan som beliggende på fri bane, men hvis mig det gerne, hvis jeg tager fejl


Kære Morten

At jeg viser et kort over sidesporet, er ikke et forsøg på at "bevise", at sidesporet var et sidespor på fri bane. Det var udelukkende en service, der skulle vise, hvor langt/tæt sidesporet lå fra Vejby station.

At nøglen til sidesporet opbevaredes på Vejby station, er ikke afgørende for, om sidesporet lå på fri bane eller ej.

Jeg har kigget i den glimrende bog "Gribskovbanen", og det fremgår ikke, om sidesporet lå på fri bane eller på Vejby station.

Men når jeg kigger på billederne i bogen, og når jeg kigger på det fine foto Jens Bruun-Petersen efterfølgende har lagt op, er jeg ikke i tvivl om, at sidesporet lå på fri bane. Det kræver dog, som du selv er inde på, at nogen kan fremvise noget skriftlig dokumentation fra perioden 1923-1969 (tjenestekøreplan, instruks, driftsberetning eller andet).

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

I den glimrende publikation "Tisvildebanen 1924 - 18. juli - 1974" skriver Peer Thomassen på side 28 under VEJBY bl.a.: "Foruden krydsningsspor er her læssespor; fra dette udgik et 2 km langt spor mod nord til banens grusgrav ved Dyndmosegaard (nedlagt 1970)".

Det tyder jo på, at sporet på et tidspunkt udgik fra Vejby station, og det må være derfra, at jeg har min oplysning.

Ser man på 1954-lodfotos på Krak, afgrener sporet tydeligt fra hovedsporet mellem Ørby og Vejby, men det kan ud fra luftfotoet at dømme ikke afvises, at der oprindeligt har løbet et grusgravspor langs nordsiden af hovedsporet fra Vejby station ud til det kendte afgreningspunkt, dvs. at tilslutningen på et tidspunkt er blevet flyttet. Dette må i så fald være sket ret tidligt, da det tyske 1944-luftfoto viser det samme som Kraks 1954 do.

I den glimrende bog "Gribskovbanen 1880 - 1980" Skriver Birger Wilcke på side 180, at sidesporet udgik kort før Vejby station og at gruset slap op i 1956. På den på side 225 gengivne kortskitse, som er udarbejdet på tysk foranledning under Besættelsen, ses sporet ikke at udgå fra stationen, hvilket stemmer med 1944-luftfotoet.

Da Det Kongelige Biblioteks luftfotoside ikke længere er tilgængelig lørdag, søn- og helligdage, må en anden end undertegnede se, om der eventuelt findes luftfotos, som kan afklare sagen.

Bedste hilsner
Morten

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2021, 19:41 (1205 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I den glimrende publikation "Tisvildebanen 1924 - 18. juli - 1974" skriver Peer Thomassen på side 28 under VEJBY bl.a.: "Foruden krydsningsspor er her læssespor; fra dette udgik et 2 km langt spor mod nord til banens grusgrav ved Dyndmosegaard (nedlagt 1970)".

Det tyder jo på, at sporet på et tidspunkt udgik fra Vejby station, og det må være derfra, at jeg har min oplysning

Kære Morten

Ja, men jeg er bange for, at Peer Thomassen var forkert på den. Kigger man på det originale matrikelkort, der var i brug 1933-1945, er der ingen spor efter en anden linjeføring:

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o2k_oekort&id=34927&elav=0111355

Bedste hilsner

Thomas

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Skjold, 11/9 2021, 20:01 (1205 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og det kunne man allerede læse i denne tråd.

Tråden var i øvrigt startet af Michael Deichmann.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/9 2021, 21:58 (1205 dage siden) @ Skjold

Og det kunne man allerede læse i denne tråd.

Tråden var i øvrigt startet af Michael Deichmann.

Beklager - somme tider skal jeg have det ind med potageskeer! :-D :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak