Jernbanearkæologi - grussporet ved Vejby - og Rågelejebanen

af Søndenfjords, 24/5 2014, 21:23 (3867 dage siden) @ Michael Deichmann

Nåh, vi må hellere se at få afsluttet den dér skrøne med, at grussporet var starten på en bane til Rågeleje.
Historien står at læse på side 32 i det lille hæfte "Tisvildebanen", som P. Thomassen forfattede i anledning af banestrækningens 50 års jubilæum i 1974.
Her fortæller Thomassen, at jernbaneloven af 1908 omfattede "En Jernbane fra Gilleleje til et Punkt paa Helsinge-Tisvildeleje Banen".
I 1926 frarådede 1923-kommissionen imidlertid anlægget, bl.a. pga af erfaringerne fra Hornbækbanens forlængelse til Gilleleje.
"De økonomiske resultater af denne banestrækning, der hovedsageligt skulle leve af sommertrafik, var elendige," skriver Thomassen.
Og kommer den dér med grussporet:
"Selv om planen om banen fra Gilleleje til Rågeleje og Ørby således havde fået dødsstødet i 1926, var der dog landliggere, der håbede på, at den ville blive til noget," skriver Thomassen.
"Op i 1930'erne kunne man møde folk, der troede, at banen var påbegyndt, men aldrig fuldført. Det viste sig, at det var grusgravsporet fra Vejby, der skar en af bivejene, som havde holdt liv i forhåbningerne!"
Citat slut.

Mvh
Søndenfjords


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak