1.generations lyntog i Gedser
På jernbanekilder.dk har vi et billede fra Væggerløse med to 3-vogns togsæt, ligeledes i 1952. Så mon ikke bare, at togene kørte som dubbleringstog? Man havde jo netop fået togsæt i overskud som følge af indsættelsen af MK/FK i Lyntoget ENGLÆNDEREN, og så har det vel været nærliggende at bruge det lidt ældre materiel i den internationale hovedforbindelse.
ENGLÆNDEREN blev ændret til MO-fremført fra 1947.....så det er ikke ankomsten af MK/FK, som kan begrunde brugen.
Diskussion om plantog versus særtog burde hurtigt kunne aflives ved at kikke i en tjenestekøreplan og/eller maskinløb.
Tjenestekøreplanen bør været nem at finde.....men slige sager samler jeg ikke på.
I sommerkøreplanen 1952 kørte der faktisk et eksprestog mellem København og Gedser, København H afgang kl. 7.40, Gedser ankomst kl. 10.00. I publikumskøreplanen opført som "115 E"; i tjenestekøreplanen opført som "L (P 250) - Toget er Eksprestog". Modløbet var af samme karakter og havde tognummer 170, Gedser afgang kl. 18.30, København H ankomst kl. 20.39.
"L"'et i tjenestekøreplanen betyder i henhold til TIB "lyntogsstamme".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nååh, er det DET tog. Så er det korte svar jo: Ja!