Grove Sidespor - og aerodynamik

af Hans T. Møller, 13/7 2021, 09:01 (1232 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for svaret - jeg synes, at ”flæsketyv” er et godt udtryk, men jeg skal nok lade være med at bruge det fremover...

Med hensyn til "dobbelt delta-vinger", så er aerodynamik et interessant og omfattende emne, og det har noget med jernbaner at gøre. Ved design af hurtige lokomotiver, motorvogne og togsæt prøver man jo at nedbringe luftmodstanden mest muligt.

Herhjemme fik de første lyntog ikke traditionelle tagkølere af hensyn tll luftmodstanden, og selvom IC3-togsættene ikke virker videre aerodynamiske med deres flade snuder, så betyder deres glatte sider, at de har en ret lav luftmodstand.

Et andet eksempel på praktisk anvendelse af aerodynamik er røgskærme på damplokomotiver, hvor man forsøger at tvinge en luftstrøm op forbi skorstenen, så røgen ikke slår ned og generer personalet i førerhuset.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak