Lidt mere fra Budapest 1989 (7 fotos)

af Niels Munch, 20/6 2021, 11:45 (1255 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 20/6 2021, 12:14

God middag i forum,

I dagene 11. - 16.06.1989 afholdt UITP, den internationale organisation for kollektiv trafik, sin 48. kongres i Budapest. Heri deltog også danske privatbanefolk, bl.a. undertegnede.

Budapest havde været vært ved 7. kongres i 1893, og Warszawa ved den 22. i 1930. Ungarn var således den første østeuropæiske hovedstad, der påtog sig værtsskabet efter 2. verdenskrig, hvilket i sig selv var historisk. Jerntæppet og Warszawa-Pagten eksisterede jo stadig!

I en ældre tråd, skrevet i 25-året for "murens" fald, kiggede vi lidt på bl.a. BKV-sporvogne i Budapest, og i nærværende tråd går turen videre. Vore værter havde generøst udstyret os med frikort til byens kollektive trafiksystem, så vi kunne komme lidt rundt imellem kongresaktiviteterne, bl.a. med denne normalsporede tandhjulsbane Fogaskerekű Vasút, der er "Linie 60" i BKV-systemet:

[image]Linie 60 ved endestationen Városmajor, tæt på Moszkva tér, juni 1989 (nm).

Materiellet er bygget i 1973 af østrigske Simmering-Graz-Pauker og BBC for 1500V jævnspænding, og tandsystemet er "Strub". Efter 3,7 km ankommer vi til endestationen Széchenyi hegy på bjerget Svábhegy 420 m o.h.:

[image]Linie 60 ankommet til Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

Heroppe findes Budapest's 760 mm pionerjernbane Gyermekvasút:

[image]Det rumænskbyggede FAUR-lok Mk45-2005 ankommer med "vores tog" til Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

På pionerbanen lærte ungdommen efter bedste østeuropæisk mønster jernbanedrift, og stationsbestyreren stod ret og gjorde honnør ved såvel ankomst som afgang (klopp):

[image]"Vores tog" gives afgang fra Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

Materiellet var indregistreret hos MÁV, der også forestod driften. Efter en fin køretur ad den 11,2 km lange bane med 20 km/t ankom vi til endestationen Hüvösvölgy, hvor vi stod af og tog en sporvogn tilbage mod centrum af Buda - efter først at have kigget på:

[image]"Denkmallok" 490.039 (MAVAG Budapest 1942 f.nr. 5260) på Hüvösvölgy station, juni 1989 (nm).

Dette lokomotiv er - sammen med en søstermaskine (490.056) - siden sat i drift på pionerbanen.

En anden dag besøgte vi det imponerende Transportmuseum i østsiden af byparken i Pest. Her var udendørs opstillet dette "Denkmallok":

[image]MÁV damplok type XIIh nr. 6633 (MÁV 381.001, Krauss 1048/1882) ved Transportmuseet i Budapest, juni 1989 (nm).

Indendørs var bl.m.a. en større samling modeller i skala 1:5. Museet er p.t. lukket og flyttes til et andet og større domicil, der er under opførelse.

På museet købte jeg - traditionen tro - en bog: "Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon", der på ca. 350 sider i ord og - heldigvis - mange fotos beskriver ungarsk trækkraft. Det ungarske sprog er ikke helt ligetil, dog hedder damplok "gözmozdonyok", motorlokomotiver "motormozdonyok", ellokomotiver "villamos mozdonyok" og motorvogne "motorkocsik" - og sådan er det hele vejen igennem .....

Hvis nogle læsere skulle finde lokomotivet 6633 bekendt, så er det benyttet på dette plade-cover, designet af den ungarske fotokunstner Sarolta Bán:

[image]

Det er den russiske pianist Sviatoslav Richter, en af det 20. århundredes bedste, som har indspillet nogle klassiske pianostykker, der muligvis har inspireret forumbruger "D 960" til sit pseudonym ("960" er ellers en R-maskine) :-D .

Nå, men fra museet spadserede vi gennem parken til Heltepladsen, Hősök tere og metro M1, kontinentets ældste metro.

Hjemrejsen ad Donau med russiskbygget hydrofoil til Wien er kort beskrevet *her*.


Bedste hilsener
Niels

Edit indsatte et par links.

Lidt mere fra Budapest 1989 (epilog - 5 fotos)

af Niels Munch, 25/6 2021, 13:37 (1250 dage siden) @ Niels Munch

Som nævnt besøgte vi det spændende Transportmuseum i Budapest, hvor der i en hal bl.a. var udstillet et begrænset antal lokomotiver i skala 1:1 - med snæver fotomulighed. Her fotograferedes det i Ungarn ældst bevarede:

[image]Österreichische Südbahn (SB) 0-6-0 godstogslok Reihe 23 nr. 674 (StEG Wien 507/1860),
Transportmuseet juni 1989 (nm). Damen er fotografens frue iført bl.a. tidstypisk frisure.

Og som nævnt i det ældre indlæg blev vores delegation fredag, den 16.06.1989 sendt med busser, først til modtagelse på rådhuset i Kecskemét, derefter til trojkaridt og gullasch mellem bygerne på Pusztaen, hvis "cowboys" underholdt med deres ridefærdigheder. Enkelte tog sig dog mere af deres hjord end af turisterne:

[image]Hyrden på sit mulæsel, Pusztaen 16.06.1989 (nm).

På vej ud af Kecskemét passerede vi hovedstationen for 760 mm nettet Kecskeméti Kisvasút med bl.a. de typiske Mk48-diesellokomotiver - uden at vi holdt! Til gengæld bragte hjemturen os forbi en af nettets stationer "Bugac", hvor dette historiske foto blev optaget:

[image]Stationen i Bugac, stationsbestyreren omgivet af danske privatbanedirektører, 16.06.1989 (wm/nm).
Bagerst f.v.: N. Munch (ØSJS), E. Strøm (LJ), Aa. Jensen (SB), F.B. Henningsen (OHJ/HTJ), O.D. Johanson† (HHGB).
Midten f.v.: L.Aa. Jensen (LNJ), K. Steenberg (Prb. Fællesrep.), B.A. Christensen (VNJ).
Forrest f.v.: O.Aa. Frandsen† (HHJ), Bugac stationsbestyrer, J. Frandsen† (VLTJ).

Herrerne på billedet udgjorde det ekstraordinære Direktør-Samråd, der allerede i Budapest tog kampen op mod den netop da udkomne "Würzen Rapport", som var den første af mange rapporter, der gennem 1990'erne på mere eller mindre "ædrueligt" grundlag diskuterede privatbanernes berettigelse.

Under besøget i Bugac, hvor vi bl.a. beså stationens centralapparat, var det desværre ikke togtid, så I må nøjes med et endnu mere historisk foto:

[image]Bugac Station o. 1938 med Kecskeméti Gazdasági Vasút (KGV) lok nr. III (MÁVAG 4865/1925, senere MÁV 394,205 udr. 1964). Udateret postkort, Kultúra bog- og papirhandel, Kecskemét.

I december 2009 blev 24 sidebaner i Ungarn nedlagt, herunder Kecskemét-nettet, og stationen så i 2010 således ud:

[image]Den forfaldne station (med bolig i hovedfløjen) i Bugac 2010 (arkivfoto P.G.).

At vi i 1989 netop besøgte denne station i udkanten af Pusztaen skyldtes et forlydende om, at den i 1955 havde været location med navnet "Hódmezővásárhelykutasipuszta" i Liselotte Pulver-filmen "Ich denke oft an Piroschka". Men dengang kunne en vesttysk film ikke drejes i det kommunistiske Ungarn, hvorfor optagelserne bl.a. foregik ved en normalsporet sidebane i Jugoslavien.

Alligevel er der mange fine jernbanescener (bl.a. med JDŽ 152 083, MÁVAG 945/1896), handlingen er lidt "Morten Korch", men Puszta-stemningen er autentisk. Se evt. filmen på Youtube (farve, 1:32:33).


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Lidt mere fra Budapest 1989 (epilog - 5 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/6 2021, 16:50 (1250 dage siden) @ Niels Munch

[image]Stationen i Bugac, stationsbestyreren omgivet af danske privatbanedirektører, 16.06.1989 (wm/nm).
Bagerst f.v.: N. Munch (ØSJS), E. Strøm (LJ), Aa. Jensen (SB), F.B. Henningsen (OHJ/HTJ), O.D. Johanson† (HHGB).
Midten f.v.: L.Aa. Jensen (LNJ), K. Steenberg (Prb. Fællesrep.), B.A. Christensen (VNJ).
Forrest f.v.: O.Aa. Frandsen† (HHJ), Bugac stationsbestyrer, J. Frandsen† (VLTJ).

GDS glimrer ved sit fravær? Eller var det fotografen?

Lidt mere fra Budapest 1989 (epilog - 5 fotos)

af Niels Munch, 25/6 2021, 17:37 (1250 dage siden) @ Michael Deichmann

GDS glimrer ved sit fravær? Eller var det fotografen?

Narj, fotografen var der da ;-); men kollegerne fra GDS/HFHJ hhv. HP var ikke med til UITP-kongressen.

M.v.h.
Niels

Lidt mere fra Budapest 1989 - Kecskemét-nettet

af Hans T. Møller, 25/6 2021, 17:39 (1250 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for ungarske indtryk - jeg kørte selv fra Kecskemét alsó til Kiskunmajsa i sommeren 2008.

Jeg boede på et hostel i det centrale Budapest og tog først metroen til Kobanya-Kizpest og herfra med et lokomotivtrukket tog til Lejosmizse, hvor man måtte skifte til et motortog mod Kecskemét.

Her er lidt billeder:

[image]

Vi afventer afgang i Kobanya-Kizpest. (Alle fotos er fra den 20. juli 2008)

[image]

I Lejosmizse hoppede jeg over i det motortog, der er under indkørsel.

[image]

Rangering i Kecskemét also.

[image]

760mm banen fra Kecskemét forgrenede sig i Törökfái, og vi fortsatte mod Kiskunmajsa. Jeg fik desværre aldrig kørt på den anden gren til Kiskoros.

[image]

Sommetider standsede vores tog vist ”efter behov”, og i Bugac skulle togføreren og en af passagererne lige en tur hen til købmanden sammen - ganske hyggeligt...

[image]

Smalsporsstationen i Kiskunmajsa var meget beskeden

[image]

Men til gengæld var der travlhed på den normalsporede station i Kiskunmajsa. Herfra returnerede jeg til Budapest.

Bedste hilsner

Lidt mere fra Budapest 1989 - Kecskemét-nettet

af Niels Munch, 25/6 2021, 18:41 (1250 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Mange tak for dit fine ungarske supplement. Der var en overgang positive røster fremme om (evt. noget af) Kecskemét-nettets egnethed som turistbane i f.m. Pusztaen, men nedlagt blev det.

Ved min "efterrationalisering" (læs "research") af, hvad jeg dengang oplevede, faldt jeg over denne afskedsreportage fra december 2009 (tysk): https://www.jakadam.hu/01fenykepeim/ev2009/14kecskebucsu2009_n.html .


Bedste hilsener
Niels

Lidt mere fra Budapest 1989 - Kecskemét-nettet

af Hans T. Møller, 26/6 2021, 10:36 (1249 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for link'et. Trist, at endnu endnu en lille jernbane med "personlighed" nu er borte.

Her er den beretning, som jeg i sin tid skrev om banen til Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60:

"Omkring 90 km syd for Budapest ligger en 760 mm gaffellinje. Jeg bor i hostellet "Gingko" i byens centrum og tager metroen til forstadsstationen Kobanya-Kizpest, hvorfra der afgår tog til Lejosmizse. Det består at et diesellokomotiv af typen M 41 og fire stærkt hærgede Bn-lignende vogne. I Lejosmizse skifter jeg til en toakslet motorvogn litra Bzmot med to bivogne til Kecskemét. Disse små motorvogne kører flere steder i Østeuropa.

I 1917 åbnede de første 12 km af banen fra Kecskemét alsó - vistnok til et teglværk. I '28 blev strækningen forlænget til Kiskunmajsa, så dens længde nu blev 52 km. I 1951 åbnede den 46 km lange sidestrækning fra Törökfai til Kiskoros. I 1980 blev forbindelsen til den normalsporede strækning i Kesckemét afbrudt. Her havde det ellers været muligt at overføre vogne på transportører.

I Kesckemét ligger smalsporstationen nord for hovedlinjens station og nærmest vinkelret på normalsporet. Banens værksteder findes her, og der henstår en del forfaldent materiel. Der kører tre togpar dagligt på hver af strækningerne.

Jeg vælger at køre til Kiskunmajsa, som ligger næsten stik syd for Kecskemét på den elektrificerede strækning Kiskunhalas – Kiskunfélegyháza - er det ikke nogle utrolige navne?

Toget består af et noget slidt Mk 48 diesellokomotiv fra 1961 og en vogn med rejsegodsrum, tjenesteafdeling til togføreren, kakkelovn og 25 pladser på træsæder - men skinnende velholdt. Vi er seks passagerer ved afgang, og ifølge køreplanen vil turen tage to timer og fyrre minutter, hvad der giver en gennemsnitshastighed på knapt 20 km/t. Den kvindelige stationsforstander iført en knaldrød képi giver reglementeret afgangssignal, og vi ruller afsted.

Vi kører først parallelt med en ny stærkt trafikeret vej - normalt et dårligt varsel for en lille lokalbanes fremtid - men snart er vi ude i landskabet, der er fladt, sandet og øde. Store marker veksler med brakområder og kratagtig skov. Ved forgreningsstationen Törökfai møder vi et tog fra Kiskoros. Det er oprangeret præcis som vores.

En herre, som ligner hovedanklageren i Carl Th. Dreyers film "Jeanne d'Arc", sidder og snakker med en ældre slank hvidhåret dame. Da hun står af, sætter togføreren sig på hendes plads. Han bliver så optaget af samtalen, at han et par gange blot stikker en arm ud af vinduet som afgangssignal, når vi har gjort holdt.

I Bugac findes en samlet bebyggelse, og togføreren skal lige en tur til købmanden sammen med en af passagererne. Et par gange stopper toget og sætter rejsende af, uden at jeg kan få øje så meget som antydningen af en station eller trinbrædt. En spildsamler, der har været i Kesckemét og fået fat i en kurvfuld kabelrester, står af med sin cykel midt i en fyrreskov, hvor en sandet vej krydser banen. Et sted indhenter vi en cyklist, som dog i ro og mag får fjernet sig selv og cyklen fra sporet, inden situationen bliver kritisk.

Turen ender ved den normalsporede station i Kiskunmajsa. Der skulle eksistere et damplokomotiv til brug for udflugtstog på banen, men jeg når ikke at se noget til det."

Bedste hilsner

Lidt mere fra Budapest 1989 - Kecskemét-nettet

af Niels Munch, 26/6 2021, 15:38 (1249 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Mange tak for beretningen! At vi overhovedet dengang i juni 1989 besøgte Bugac skyldtes en ældre privatbanekollega, som var Liselotte Pulver-fan og fast troede på, at Bugac var location i hendes nævnte film. Det skulle ikke undre mig, at det var ungarerne selv, der havde lanceret dette "alternative faktum" a.h.t. til den turisme, der skulle blomstre efter jerntæppets fald. Som tidligere nævnt var der virkelig "grøde" i Ungarn i 1989.

[image]Parlamentsbygningen fra 1904 i Pest, set over Donau fra Buda, juni 1989 (nm).

Gu' ved, hvad de pønser på derinde lige nu .....


Bedste hilsener
Niels

Lidt mere fra Budapest 1989 - Kecskemét-nettet

af Niels Munch, 26/6 2021, 23:03 (1249 dage siden) @ Hans T. Møller

"..... Der skulle eksistere et damplokomotiv til brug for udflugtstog på banen, men jeg når ikke at se noget til det."

Det har formentlig været et lokomotiv af MÁV klasse 490 - af samme type som dem, der findes på Pionerbanen i Budapest, nemlig nr. 490.053 (MÁVAG Budapest 5274/1942). Det blev nylig flyttet fra Kecskemét jf. en lokal netavisartikel (med video), der mener, at loket nok kan genses på turistbanen Balatonfenyves.

[image]Train on the Narrow-Gauge Railway of Kecskemét 2006. Foto: Aspectomat - Wikimedia Commons.

Bedste hilsener
Niels

DSB MO1979
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak