Ukendt CIWL-sovevogn i Næstved 1981

af Steffen Dresler, 18/2 2013, 10:16 (4325 dage siden) @ UTJ

Go´formiddag til alle (hyggeligt at ”se dig” Jan).

Jamen dog, jeg takker for tilliden med hensyn til at kunne bibringe mere og det skal jeg da selvfølgelig prøve på. Men jeg er ude i (kvalificerede?) gætterier!!
Konstateret med sikkerhed er vognen en ”førkrigsmodel”. Det kan ses på dels vinduesinddelingen i begge sider, der har to mindre vinduer siddende ved siden af hinanden både i gang- som kupésiden samt typen af ventilatorerne på taget (Svend: samme type som Jouef type Y vogn katalog 5301). Det vil altså sige den kan være både i 35XX, 36XX som 37XX serien. Årstallet siger, at vognen IKKE er kørende i CIWL regi mere, hvilket også kan ses af at våbenskjoldet er aftaget på midten af vognsiden under vinduerne. Vognen er omkring 1971 indgået som en TEN POOL vogn ved en af forvaltningerne SNCF, SNCB, FS eller ÖBB. Men inden da ombygget til en type Universal (tre pladser i hver kupé). I den forbindelse er apteringen udskiftet med formicaplader, hvilket nok tydeligst ses på billedet optaget på perronen af gangsiden (de meget lyse plader i forhold til mørke originale finer). Hvis det ikke er en universal type var pladsantallet nemlig for lille for brug som eventuel forstærkning eller reserve. Så typen (skal jo IND og se) er jo sikkert en UF (F=formica).
Vognen er udstyret med MD bogier og har gummiindfattede vinduer i endeperronen, hvilket er nogenlunde normalt for tidspunktet som også skrevet før. Det mere spændende KUNNE være, at se modsatte ende af vognen, om endeperronen er afrundet og lukket (ingen indgangsdøre), men fodtrinnet siger imod. Tilsyneladende har vognen kukkasse med gummivulst overgang, hvilket også er nogenlunde normalt for tidspunktet.
Vognens tilhørsforhold kunne måske ses af hvilket tog og dermed oprangeringen, samt eventuelt på hvilket bogstav, der står forrest på RIC pladen (på vangen forskudt fra midten).
Så mit gæt er en type UF kørende som reserve/forstærkning i et internationalt løb med TEN POOL vogne, hvor vogn 2 er en type MU (SNCB?). De resterende vogne er jo franske.

Mvh

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak