Sporvogne i udlandet - Oslo Sporveier (9 fotos)
Hello i Forum,
Efter turen med Bergensbanen gik et par dage i Oslo med studiebesøg ved NATO- og nationale myndigheder, og efter en modtagelse på ambassaden blev der mulighed for lidt sen eftermiddagsrekognoscering i Oslos gader:
OS B1 nr. 188 "Gullfisk" ved Nationalteatret, 04.06.1981 (nm).
OS MBO56 nr. 252 "HøKa-vogn" ved Nationalteatret 04.06.1981 (nm).
OS "Gullfisk" B1 nr. 185 og B1 nr. 203 i Nedre Vollgate, 04.06.1981 (nm).
Primo 1983 blev jeg jaget på øvelse ved AFNORTH i Kolsås med kvarter på hotel på Bogstadveien i Oslo:
OS HøKa-tog: MBO50 nr. 207 med HøKa bivogn TBO55 nr. 557 på Bogstadveien retning Majorstuen, 25.02.1983 (nm).
Primo 1985 tog familien (inkl. bilen) en smuttur til Oslo med DFDS med et 8 timers ophold i byen. "Gullfiskene" sang på sidste vers og blev successivt afløst af SL-79 ledvogne fra AEG/Düwag/Strømmen:
OS ledvogn SL79 nr. 125 ved Storgata/Kirkeristen, 20.02.1985 (nm).
OS "Gullfisk" E1 nr. 166 i Dronningens Gate, 20.02.1985 (nm).
Føret var ikke det bedste, og på vej til Majorsuten fulgtes vi med:
OS arbejdsvogn "Type SS plog" nr. 303 (opr. Skabo 1912, KES nr. 196) på Bogstadveien ved Majorstuen, 20.02.1985 (nm).
På dagen nåede vi desuden Holmenkollen (hvorfra udsigten i vinterdisen var "0") med Skimuseet samt Bygdøy med Kon-Tiki Museet og Norsk Maritimt Museum, anbefales. Husk at købe myseost.
Jeg foreslog på et tidspunkt SHS at søge en "Gullfisk" anskaffet til Sporvejsmuseet, men da var man ikke så interesseret. Siden har et par moderniserede HøKa-vogne SM-83 dog forladt Oslo m.h.p. fortsat virke:
OS SM-83 nr. 203 i Skjoldenæsholm, 24.05.2010 (nm).
Ex OS SM-83 nr. 210 ved Waldemarsudde på Djurgårdslinjen i Stockholm, 13.10.2018 (nm).
De moderniserede HøKa-vogne udgik hos OS, da man hævede kørespændingen fra 600 til 750 V.
Specifikke vogndata findes via "de indbyggede links"
Bedste hilsener
Niels