Jernbanemuseets årsskrifter
DJM må have mistet mange støttemedlemmer, også fordi der har været ført den politik der har mht. bevaring af materiel og ikke mindst køreklare enheder. Der har efterhånden vist aldrig været så lidt fx damp køreklart i DJM´s historie, som det er tilfældet i dag.....
Og det er IKKE det nuværende DJM skyld, men det fact, at alle enheder mere eller mindre faldt for revision indenfor et par år. Husk på at de sidste RIGTIGE revisioner skete i midten og slutningen af 1960´erne hvorefter mange lokomotiver (bl.a. 991) kørte på såkaldte forlængelser og kvaliteten i reparationer (selvom absolut velment) var ikke den samme som på et kvalificeret Centralværksted med fagfolk. Museet kan heller ikke mere (DSB) selv godkende materiel, det skal ske af andre myndigheder. Yderligere har vi IKKE mere evnen herhjemme og kapaciteten til at gennemføre helt nye S-revisioner. F.eks. kan nittede kedler ikke laves i Tyskland (AW Meiningen) mere. De kan kun lave svejste. Derfor skal det gøres andre steder, f.eks. muligvis UK. Og det KOSTER nok på den forkerte side en en million++ pr. enhed!!
Må indrømme at jeg vil ikke bruge min fritid på at sætte mig ind i meget videnskabelig skrevne artikler i årsskriftet, der mest er beregnet for fagfolk, altså akademikere der er helt inde i fagtermerne. En helt forkert politik. Men det er så kun min holdning
Kære Claus, hvadenten vi kan lide eller ej så er det en NØDVENDIGHED at udgive et sådanne skrift for at få de nødvendige ansøgte midler. Jeg savner da også "det gamle". Men hvem skal i så fald skrive "de gamle artikler", hvis man havde økonomi og manpower til at udgive et "venneblad"?
Tiderne er en ganske anden end bare for 15 år siden, men det er jo ikke noget at bl.a. DJM kan gøre for, vel?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Og så er der jo lige en lille kommende driller i og med et nyt signalsystem!!