Københavns nordlige baner
Kære Michael
Som et supplement til MFL´s skriv, er der nogle datoer der er værd at bemærke, bl.a. omlægningen af Hovedbanegården fra den 1. i 1847 (Tivoli) og til den 2. i 1864 (Søerne). Der er herfra 2 spor til Vestbanen over Frederiksberg (ud og hjem) samt 2 spor (fra 1864) til hhv. Klampenborgbanen og Nordbanen (ud og hjem) begge over Nørrebro og til Hellerup. Klampenborgbanen fortsætter mod nord med 2 spor (ud og hjem) til Klampenborg (endestation). Nordbanen drejer fra mod Gentofte, Holte, Hillerød, indledningsvis enkeltsporet.
I 1894 åbnes et ekstraspor fra Nørrebro N ud og rundt og ned til Frihavnen og passerer her SVM kaserne på sydsiden. I 1897 åbnes så for Østerbro station med 2 spor (Kystbanen) mod Hellerup (i alt nu 3 spor ved SVM under Strandvejen, 2 kystbanen og et Frihavnssporet) og i Hellerup tilslutning til sporene fra den 2. banegård via Nørrebro.
Der køres nogle få tog fra 1897 fra Østerbro/Østerport til Klampenborg og Helsingør, men hovedstationerne er stadig stationerne 2 og 3 ved Søerne.
I 1911 åbnes den nuværende Københavns 3. Banegård og Vestbanetogene og Frederikssundsbanens tog flyttes hertil. I 1917 åbnes Boulevardbanen fra Hovedbanegården og til Østerbro/Østerport og nu køres Kystbanetogene og Klampenborgtogene fra den nye 3. banegård. Station 3 (Klampenborgbanestationen) ved Søerne lukkes. I 1921 åbnes for yderligere 2 spor i Boulevardbanen og Station 2 (Nordbanegården) med tog til Hillerød ved søerne lukkes og trafikken flyttes til den i 1911 åbnede Københavns Hovedbanegård. Stationerne omkring Søerne afvikles helt fra 1921 ff.
Det anbefales at læse ”Byens Baner” fra BB samt den nyligt udkommende om Nordbanen og den lidt ældre Med damptog til dyrehaven, ligeledes BB, og se på kortene, hvor der er angivet datoer for åbning hhv. dobbeltspor mv.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler