Avatar

Lidt pølsesnak

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2021, 23:09 (1478 dage siden) @ MA460

Halløj med jer :-)

Er lige nødt til at korrigere lidt omkring opvarmningen af pølser m.m.:

Litra Bk foregik det ved gas (gasblus under pølsekaret) på samme måde som man kogte vand til at lave kaffe på et andet gasblus.
(Bk har 2 stk. gasflasker placeret i et gas skab under vognen)

Litra Bmk foregik det ved elektrisk 380 volt opvarmet pølsekar. Brygning af kaffe foregik på kaffemaskiner hvor termokanden kunne sættes ind under.

En anden ting er, at det var 2.manden (MA fører) som hjalp stewardessen med at tømme pølsevandet ud af pølsekaret, ligeledes hjalp 2.manden (MA fører)
også med indlæsning af vare gennem vinduet i kiosken på København H.

DJM's Bk 016 er fuldt udstyret med røde kaffekander, beige container, den røde salgsvogn m.m.
kort sagt som den kørte i drift som kioskvogn inden IC3 kom og overtog.

Det samme er Bmk 530 fuldt udstyret med kaffemaskiner, microbølgeovn, varmluftovn og sorte termokander
(da disse kaffemaskiner er identiske med oprindelige på litra MF)


Leverandøren af pølser var Steff Houlberg (naturligvis), brødet kom fra Paaskebrød og dyppelse fra Bähncke i små portionsposer.

Der har skam været flittigt brug af pølsekarret på DJM Bk 016 og Bmk 530 når disse tog har været anvendt.

Da MA toget var køreklart og kørte fast hos DJM i påsken mellem Od-Tp-Od var der salg i kiosken med en medarbejder iført den røde stewardesse uniform
og der blev langet adskillige røde stænger med puder og snask over disken :-D

Og når man havde sat MA toget på plads og afsluttet det, så fik MA føreren naturligvis et par røde stænger med puder og snask

Mange hilsner
Dennis D

Tak for korrektionen, Dennis. Jeg må have blandet Bk og BMk sammen i hukommelsen. Troede, at det var standardiseret. Det er i øvrigt rart med et ungt mennesker, der har sans for disse jernbanehistorisk vigtige detaljer. Og rart for passagererne, at de ved tognedbrud (selv om sådanne er meget sjældne i Danmark) fx under snestorme, hvor strømmen gik, stadig kunne få varme pølser i kioskvognen, mens redningsmandskabet febrilsk forsøgte et kæmpe sig frem til toget gennem de enorme snedriver med pmv'ere og sneplove. Afladede batterier er ikke rare. :-) :-) :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Dansk Jernbane ApS
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak