Ukendt Luftwaffe-lokomotiv

af Steffen Dresler, 5/2 2013, 19:38 (4338 dage siden) @ Peter Andersen

Go´aften til alle.

Peter skriver bl.a. (forkortet):

”Udover de 3 diesellokomotiver, der senere blev DSB traktor 1, 2 og 3, har der været yderligere mindst et motorlokomotiv i Danmark efter befrielsen i 1945.
Ud fra foto kan ses, at der må være tale om en type WR200B14, som er en lillesøster til DSB Traktor 1, og som blev leveret i større antal til Luftwaffe (Lw).
Der fremgår ikke noget om, hvad der senere skete med lokomotivet, men det er nok gået retur til Tyskland sammen med andet gods, som englænderne tog med i 1946”.

Lw modtog 30 stk. WR200B14 af de i alt 75 producerede ”Krigsmotorlokomotiver” af denne lille type. Yderligere blev ca. 3 stk. leverede til civile firmaer. Ser man efter i de tilgængelige lister, synes ikke nogen af de til Lw leverede, at have haft tjenestesteder i nærheden af Danmark, når ses bort fra ”Fligerhorst Schleswig Land”.
Det er muligt, at Lw engang i midten eller slutningen af krigen, har overført et lokomotiv af denne type for tjeneste bl.a. i det nævnte store ”Lw Muni” i nærheden af HJØLLUND, hvad dets tyske navn så end har været. Depotet har med stor sandsynlighed forsynet både VEJLE (Vandel) som GROVE (Karup) samt eventuelle satellitpladser.
At traktoren har tilhørt Lw – eller en civil entreprenør - gør imidlertid, at det skulle have været opført i listerne over tyske efterladenskaber ”Direktoratet for Vareforsyning - Kontoret for tyske Efterladenskaber”, hvilket det ikke gør. Årsagen kan være, at de Britiske myndigheder overtog traktoren sammen med depotet efter den tyske kapitulation. Derfor ikke har været genstand for en senere dansk undersøgelse og indførelse i en fortegnelse.
Af de tilgængelige lister jeg har kunnet se i, fremgår det ikke, at der har været en traktor i Danmark samt ej heller bemærkninger om en traktor, der er blevet tilbageført til Tyskland fra Danmark. Nogle traktorer (tilbageførte som værende i Tyskland ved kapitulationen) overgik til indledningsvis ”Deutsche Reichsbahn West”, fra 1949 Deutsche Bundesbahn, andre til Frankrig, nogle til det nye Østtyskland som krigsskadelokomotiver og endnu et par stykker til nogle privatbaner. Men i hvert tilfælde gjorde tre traktorer type WR200B14 tjeneste ved ”British Army on the Rhine” (BAOR) i lang tid efter krigen.
Men da vi ikke kender traktorens nummer fra Danmark er det kun gætværk, at det kunne have været en af disse. De var DEUTZ 39624 som BAOR N0. 39624, DEUTZ 39662 som BAOR N0. 39662 eller DEUTZ 46515 som BAOR N0 46516. Og sidstnævnte var leveret som tidligere entreprenør traktor til firmaet Wolff & Co. Dette var et kemisk firma, der bl.a. fremstillede sprængstoffer og krudt, HVORFOR det kunne have været anvendt på depotet i HJØLLUND, hvis der også har været en ammunitionsfabrik tilknyttet fra dette firma?
[image]
Fabrikstegning af WR 200 B 14.

Jeg kan for nærværende ikke komme videre, men kan læserne komme med supplerende informationer? Det er jeg sikker på at både Peter, jeg og mange flere vil kunne sætte pris på for at kunne gøre bl.a. besættelsestidens jernbanehistorie så korrekt som muligt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak