Et sporarbejde ved Skodsborg i 1967

af model65, Vejle, 20/12 2020, 18:24 (1482 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hej

Andre har været hurtigere end mig, men her kommer mit svar.

På billederne ser vi en ballastrenser, en sporjusteringsmaskine og en måledræsine.
Jeg går ud fra at fotografen har taget billederne på samme sted.
I givet fald er rækkefølgen med ballastrenseren billede 1, 6, 8, 9 og 7.
Billederne med sporjusteringsmaskinen er 3 og 2.
Billederne af måledræsinen er 4 og 5.

Af kommentarer til de herlige gamle billeder har jeg:
Billede 1 viser at den del af skærverne der er nedbrudt, og derfor fjernes, bliver læsset af på banketten/dæmningen. En praksis DSB stoppede at bruge, fordi det viste sig at regnvand ikke kunne komme væk fra sporkassen. I dag bliver den nedbrudte ballast kørt væk i bagharperingsvogne.
Billede 3 viser ”forvognen” til sporjusteringsmaskinen. I dag er den integreret i selve maskinen. For at sporjusteringsmaskinen kan justere sporet korrekt, skal den have et målepunkt i passende afstand før og efter hamrene, der vibrerer ballasten ned under de løftede sveller.
Billede 4 og 5 viser måledræsinen med udlagte arme, så der er en passende afstand før og efter målehjulene, lige som på sporjusteringsmaskinen.
Billede 6, 8 og 9 viser kæden der skovler ballasten op i et sold, hvor ned nedbrudte ballast bliver soteret fra.
På billede 7 er vi en mand der fjerner den del af ballasten der kan genbruges, og som lander på skinnen. Der kan lige anes en greb der fjerner skærver på den modsatte skinne.

--
Hilsen Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak