Gæt en vejunderføring - løst (epilog, færgelejer Strib)
Ovenfor viste jeg dette billede:
Strib Station ca. 1920. Kilde: Lokalarkivet for Strib-Røjleskov Sogn - billede nr. B681. Billedet er klikbart.
Hvorvidt billedet er fra 1920, må andre vurdere; men leje 1 og 2 var de oprindelige lejer, som også figurerer på en sporplan fra 1895. Det gør leje 3 og lejet til oplægning af reservefærgen imidlertid først på en sporplan fra 1908; begge sporplaner findes i Signalposten 1971/2, og et foto fra nyere tid er dette:
Færgeleje 3 Strib ca. 1955. Til venstre Strandvejen, midt i billedet Smedjen og ved indermolen muslingekogeriet, senere marsvinestation og fra 1979 klubhus for Strib Bådeklub. Lokalarkivet for Strib-Røjleskov Sogn - Nummer: B1169. Billedet er klikbart.
Godsbanen anes i Strandvejens nærmeste side, og "smedjen" er den, der er bevaret (og ikke "smedjen" på billedet med leje 1 og 2). Men hvornår leje 3 og reservelejet er anlagt, har jeg ikke lige fundet.
Kommer man om på den anden side af fyret til Nordenbro, var her et færgeleje, som Preben Nørgaard fandt i 1970:
Færgeleje i Strib 1970 (Preben Nørgaard).
Her forsøgte private sig med først en bilfærge, fra 1942 til 1970 en person- og cykeloverfart, senest med dette fartøj:
P 745 STRIB i Gammel Havn, Fredericia 1970. Fotograf: Peter Honoré. Lokalhistorisk Arkiv for Fredericia og Omegn - Nummer: B330486. Billedet er klikbart.
Endelig fotograferede Preben Nørgaard stationsbygningen, der så skammeligt nedbrændte i 1995:
Stationsbygningen i Strib 1970 (Preben Nørgaard).
Link, som anbefales: http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=215:strib-banegar... .
M.v.h.
Niels