Naumburg 1991
Godaften i forummet
I april 1991 var jeg på en tur i det tidligere DDR, blandt andet for at besøge nogle sporveje, hvis overlevelse på det tidspunkt ikke var nogen selvfølge. Mit besøg i Gotha og hos Thüringerwaldbahn er beskrevet her. Sporvejen i Gotha lever i dag i bedste velgående.
Noget tilsvarende kan man ikke sige om sporvejen i Naumburg, som allerede i DDR-tiden skrantede og i perioder var helt eller delvis indstillet; men den lever da endnu, om end mest som turistattraktion, se her og her.
Min inspiration til rejsen var delvis O. Winther Laursens bog fra 1973 ’Sporvogne i Europa’ (J. Fr. Clausens Forlag, ISBN 87 11 035854), som i mange år var det eneste litteratur på dansk om udenlandske sporveje, dels genforeningen, med en tilsyneladende uvis fremtid for flere af de små sporveje i DDR. Tiden har så vist, at de fleste overlevede; selv så små sporveje som Woltersdorf, Schöneiche, Strausberg og Bad Schandau. Til gengæld forsvandt trolleybusserne i Potsdam, Hoyerswerda og Weimar, og det eneste tilbageværende trolleybusnet i det tidligere DDR er Eberswalde, som vi måske ved lejlighed kan vende tilbage til.
Sporvejen i Naumburg er metersporet; dens historie går tilbage til 1892, da en dampdrevet sporvej Hauptbahnhof-Jägerplats-Wenzelstor blev åbnet. I 1907 blev sporvejen elektrificeret, og i 1909 blev den forlænget, så den nu udgjorde en ring. Jeg vil ikke i detaljer beskrive sporvejens historie, men henvise til de bøger, jeg har nævnt nederst. På tidspunktet for mit besøg (april 1991) trafikeredes hele ringen, men kun i retning med uret. Tidligere havde den været trafikeret i begge retninger, hvor linie 1 var turen mod uret, og linie 2 var med uret. Men nu kørte altså kun linie 2, og på dagen for mit besøg var to vogne i drift, nr. 28 og nr. 41. Så vidt jeg husker, var der 15-minuttersdrift på linie 2.
Den planmæssige drift blev indstillet i august 1991. I 1994 blev kørslen genoptaget på delstrækninger, og nu køres regelmæssigt (men ikke dagligt) mellem Hauptbahnhof og Salztor.
Sporvejen i Naumburg var/er for mig indbegrebet af ’DDR-sporvej’, hvilket jeg håber, de følgende billeder vil forklare. Det var en ganske almindelig hverdag, billederne er ikke ’opstillede’ – sådan så der bare ud! De efterfølgende billeder er fra 1. april 1991.
Motorvogn 26 ved Hauptbahnhof
Motorvogn 26 ved Hauptbahnhof
Motorvogn 41 (CKD/LEW 1967, type T2D, tidl. Halle 787) ved Hauptbahnhof
Motorvogn 41 ved Hauptbahnhof
Motorvogn 26 ved remisen i Poststrasse
Motorvogn 41 i Wiesenstrasse
Motorvogn 41 på Moritzberg
Motorvogn 41 på Moritzplatz
Motorvogn 26 i Paul-Heese-Strasse / Michaëlistor. Er det ikke indbegrebet af DDR-sporvej?
Motorvogn 26 i Paul-Heese-Strasse
Motorvogn 26 ved Salztor
Motorvogn 41 på Plats der Einheit / Jacobstor
Kilder:
Gerhard Bauer: Strassenbahn Archiv 4. Transpress 1984.
Strassenbahnatlas Deutschland 1992. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Gerhard Bauer, Norbert Kuschinski: Die Strassenbahnen in Ostdeutschland. Band 2: Sachsen-Anhalt, Thüringen. Schweers+Wall 1994. ISBN 3-921679-80-x
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland 2019. ISBN 978-3-936573-2
v.h.
HansA