Gotha 1991
Godaften i forummet!
I april 1991 besøgte jeg sporvejen i Gotha i Thüringen (tidl. DDR), og her er et par billeder fra turen. Jeg vil ikke gå nærmere ind i sporvejenes spændende historie, men henvise til de bøger, jeg har nævnt nederst.
Allerede i 1894 åbende den første elektriske sporvejslinie i Gotha. Sporvidden er meterspor, og nettet bestod på tidspunktet for mit besøg af bylinierne 1 (Hauptbahnhof-Waltershauser Strasse) og 3 (Hauptbahnhof-Ostbahnhof) samt den 21,7 km. lange oplandslinie 4, Thüringerwaldbahn, Hauptbahnhof-Tabarz med ’sidelinie’ Gleisdreieck-Waltershausen Bahnhof. Thüringerwaldbahn åbnedes så sent som i 1929. Siden mit besøg er der ikke nedlagt nogen linier, derimod er der åbnet en lille forlængelse af linie 1 til Krankenhaus. Da jeg besøgte Gotha, havde man stadig udelukkende ’DDR’-materiel i drift, men kort efter fik man brugte Düwag-vogne fra Mannheim, hvorefter de sidste 2-akslede vogne kunne tages ud af drift.
Jeg ankom med toget tidligt om morgenen en dag i begyndelsen af april 1991, og mit første billede er dette, lige udenfor Gotha Hauptbahnhof. Det var en kølig morgen, så der er fyret op på banegården. Når jeg ser billedet, kan jeg fornemme hørmen af brunkulsrøg. Motorvogn 36 (CKD 1967) og bivogn 71 (Gotha 1967) på linie 2 er klar til afgang mod Ostbahnhof.
Først kørte jeg en tur med linie 2:
Her er motorvogn 37 (CKD 1967) med en uidentificeret bivogn ved linie 2s endestation Ostbahnhof
Linie 2 er delvis enkeltsporet, og her krydser et par vogntog i Reuterstrasse. Til venstre ledvogn 203 (Gotha/LEW 1965)
Her er motorvogn 36 med bivogn 71 på vej mod Ostbahnhof
og her er ledvogn 203 på Nelkenberg, på vej mod Hauptbahnhof.
Ledvognene 207 (Gotha/LEW 1967) og 203 i Bahnhofstrasse
Tilbage ved Hauptbahnhof holder ledvogn 207 på linie 1 og Tatra-vogn 304 (CKD 1981, type KT4D) på linie 4. Jeg tog med linie 4 mod Tabarz.
Linie 4s endestation i Tabarz med ledvogn 210 (Gottha/LEW 1967)
Vogn 304 på vej til Tabarz, ved Wahlvinkel
Ledvogn 211 (Gotha/LEW 1967) med to-akslet bivogn på vej fra Tabarz til Gotha Hbf, ved Wahlvinkel
Waltershausen Gleisdreieck med Tatra-vogn 302 (CKD 1981) som linie 4 til Waltershausen Bahnhof og ledvogn 212 (Gotha/LEW 1967) med uidentificeret bivogn som linie 4 til Gotha Hbf.
Vogn 302 på ’sideliniens’ endestation Waltershausen Bahnhof.
Mellem Gleisdreieck og Waltershausen Bahnhof er linie 4 en rigtig Dorfstrassenbahn.
To vogntog på linie 4 mødes i Gleisdreieck. Vogntoget til venstre skal til Gotha, vognen til højre til Tabarz.
Tatravogn 306 (CKD 1982) ved remisen.
Så er vi tilbage ved Hauptbahnhof. Ledvogn 209 (Gotha/LEW 1967) på linie 1 og Tatravogn 305 (CKD 1982) som ekstravogn på linie 4.
Kilder:
Strassenbahnatlas Deutschland 1992. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Gerhard Bauer, Norbert Kuschinski: Die Strassenbahnen in Ostdeutschland. Band 2: Sachsen-Anhalt, Thüringen. Schweers+Wall 1994. ISBN 3-921679-80-x
Bernd Blickendorf: Die Thüringerwaldbahn. Transpress 1986
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland 2019. ISBN 978-3-936573-2
v.h.
HansA