Reservelyntog

af Børge Sundahl, 15/7 2020, 17:04 (1641 dage siden)

den 28/4 1985 var der nedbrud på MA-halvtoget til Struer.
Reservestammen bestod af Bns-Ag-Bf-Bf-MX
Her fotograferet i Langå (fra kommandoposten) under indkørsel fra Struer (tog 876)
[image]
Det er lidt dunkelt, men det var jo også sidst på eftermiddagen

Reservelyntog

af Flemming Jakielski, Rødovre, 15/7 2020, 17:29 (1641 dage siden) @ Børge Sundahl

den 28/4 1985 var der nedbrud på MA-halvtoget til Struer.
Reservestammen bestod af Bns-Ag-Bf-Bf-MX
Her fotograferet i Langå (fra kommandoposten) under indkørsel fra Struer (tog 876)
[image]
Det er lidt dunkelt, men det var jo også sidst på eftermiddagen


En aparte oprangering. Bns er af serie 1. Den senere reservestyrevogn for lyntog, Bns 537, var af serie 2 og blev omlitreret til Bns-z (statisk ladeensretter) og vendte modsat alle andre styrevogne på Sjælland. Det var for at komme forrest ud på færgen i Korsør og Nyborg. Desuden må man have overført lokomotivet, hvis man skal køre fra styrevognen med ITC. Man kan også undrer sig over at Ag vognen er midt i stammen. Det ligner mest af alt et ophørsudsalg, men alligevel et godt billede på hverdagen.

Flemming J ;-)

Reservelyntog

af K564, 16/7 2020, 07:22 (1640 dage siden) @ Flemming Jakielski

Godmorgen

Her et par foto af den reservestamme, som blev lavet, da MA-togene var "lidt slidte", og som stod på Østerport. Fotoene er fra Valby 17 marts 1984, og det er Sønderborg delen, som den dag blev kørt med MY.

[image]


[image]

Hilsner Keld

Reservelyntog

af Niels Buch, 16/7 2020, 07:46 (1640 dage siden) @ K564

God morgen

I denne tråd viste jeg lidt billeder af reservelyntog på Sønderborg-banen, herunder et med lokomotivet placeret i den forkerte ende af toget i forhold til normalen.

36963

Hilsen
Niels

Reservelyntog

af Chivas, 16/7 2020, 23:15 (1640 dage siden) @ Niels Buch

Det var nogle interessante indlæg om reservelyntog.
Men lige et extra spørgsmål.
Blev reservelyntog ikke/aldrig koblet sammen med et tilsvarende halv-tog de sædvanlige steder?
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har undret mig over, hvorfor det var nødvendigt at have denne styrevogn vendt modsat af alle de andre styrevogne på Sjælland; som det er nævnt af andre her i tråden. Hvis man ikke koblede tilsvarende halv-tog sammen, kunne man vel bare køre med retvendte styrevogne. Det er også nævnt, at lokomotivet gik med på færgen, så det kan ikke have haft en indvirkning.

Reservelyntog

af Oversmeden, 17/7 2020, 05:00 (1639 dage siden) @ Chivas

Jeg har aldrig set et reservelyntog koblet med den anden halvdel af lyntoget (MA + vogne).
Desuden tvivler jeg stærkt på at det er brugt i normal drift.
Grunden skal søges i koblingerne.
En Bns styrevogn har ganske almindelige puffer og skruekobling. BS styrevognen i lyntoget har automatkoblinger og de passer ikke sammen med de vanlige skruekobliner. Bevares, der findes en overgangskobling, så lyntogene kunne slæbes med almindeligt materiet. Dog er jeg ret sikker på at der var hastighedsrestriktioner i sådanne tilfælde - så holder du næppe køreplanen.
Endvidere, hvordan vil du styre maskinanlæggene i MA og lokomotivet?
MA-lyntogene havde deres system mellem motorvogne/styrevogne og de vanlige loko-vogne havde et andet styresystem....
Jeg tvivler stærkt på at MA kunne "snakke" med GM'erne.
Ergo, hvis du vil sammenkoble en MA halvdel med almindelige vogne, så har du et problem med fysiske koblinger og du kan ikke fjernstyre maskinanlæggene fra en førerplads. Nu begynder det at lyde som en skidt idé....så hvorfor overhovedet gå den vej?

Reservelyntog

af K564, 17/7 2020, 07:17 (1639 dage siden) @ Oversmeden

God morgen

En af grundene til at styrevognen blev vendt, var at den ikke skulle blive brugt i flæng med de andre styrevogne pga det udstyr, som Flemming skrev om.

Hilsner Keld

Reservelyntog

af Chivas, 17/7 2020, 11:07 (1639 dage siden) @ K564

Hej.
Tak for svaret.

Jeg kan se ud af dit indlæg, at der nok kun var een styrevogn til formålet med at opstille reserve-halv-lyntog.
Og så er der jo ikke behov for at sammenkoble sådanne to reserve-halvtog.

Og det med udsugningen på færgerne.
MY/MX har nok udstødningen siddende et andet sted relativt end MA.
Men der kunne jo normalt stå to MA på dækket; en i hver ende, hver med sin udsugning. Så derfor skulle man tro, at det var uden betydning om MY/MX var forrest eller bagest ind på færgen. Men hvem ved?

Reservelyntog

af KimC, 17/7 2020, 17:53 (1639 dage siden) @ Chivas

MY/MX har nok udstødningen siddende et andet sted relativt end MA.

Ma har udstødning både fra hjælpedieselen, og hoveddieselen , de sidder to forskellige steder, hjælpedieselen dog nogenlunde midt på vognen

Men der kunne jo normalt stå to MA på dækket; en i hver ende, hver med sin udsugning. Så

Nej, der kunne kun stå et halvtog pr. spor. Normalt stod Ma togene på den ene side af færgen, mens der var IC vogne på den anden side af midteropgangen. Udsugningerne var i den ene ende af det ene spor, og i den anden ende af det andet, og således på begge sider af midteropgangen. Så derfor var der en mening i at have MX/MY i en bestemt ende af toget, hvis man ikke skulle til at lave om på "bordplanen" på færgen.

Reservelyntog

af KimC, 17/7 2020, 08:44 (1639 dage siden) @ Oversmeden

På IC færgerne var der kun udsugning over det sted hvor motorvognene normalt stod i den ene ende, skiftevis på sporene. Så det har sikket haft en betydning for hvor maskinen skulle være i toget. Jeg har været med på en tur hvor der holdt 4 Ma halvtog på en IC færge (uregelmæssighed) To af togene hold med hjælpedieselen i gang under hele overfarten fordi færgen ikke kunne levere strøm til alle fire halvtog. Godt der var udsugning!

Reservelyntog

af Chivas, 17/7 2020, 10:49 (1639 dage siden) @ Oversmeden

Hej Oversmeden.
Tak for dit indlæg.
Men du har nok overset, at spørgsmålet gik på ".....reservelyntog...... af tilsvarende type..."
Der var tænkt på to halvtog begge af styrevognstypen med MY/MX.
Der kunne vel tænkes nedbrud og/eller reparation samtidigt af to MA-type halvtog - og hvad gjorde man så?
MVH

Reservelyntog

af Oversmeden, 17/7 2020, 11:17 (1639 dage siden) @ Chivas

Der var tænkt på to halvtog begge af styrevognstypen med MY/MX.
Der kunne vel tænkes nedbrud og/eller reparation samtidigt af to MA-type halvtog - og hvad gjorde man så?

Tvivler på at forholdet opstod - der var flere MA/BS end der skulle bruges i kørerplanen.
Jeg mangler endnu at hører om forholdet overhovedet opstod, så der skulle bruges 2 reservelyn.
Måske da MAerne af første serie var helt nye kunne der have været en dag hvor 2 gamle MB/MS lyn skulle afsted - MAerne var noget ustabile i den første tid.

Som jeg hurtigt kan tælle på fingerene, så skulle der bruges 4 heltog (= 8 MA/BS) efter alle tog var leveret.
Da beholdningen var på 11 af hver, så findes 3 til reserve og revisioner.
Der skal altså være "en hel del" materiel ude før der er behov for reservelyntog.

Reservelyntog

af Børge Sundahl, 17/7 2020, 11:43 (1639 dage siden) @ Oversmeden

Jeg har (så vidt jeg husker . det er jo nogle år siden) ikke været udsat for 2 stk reservelyntog i samme forbindelse,

Kun efter ulykken i Odense, blev der kørt med MB og MS lyntog samlet til Langå, hvor de blev koblet fra hinanden o s v.
Børge

Reservelyntog

af Chivas, 17/7 2020, 12:32 (1639 dage siden) @ Oversmeden

Hej igen.

Ja, der skal altid være nogle i overskud.
Men det kan hurtigt få ben at gå på. Jeg tænker på sammenstødet ved Odense. Det kostede vel mindst to MA, der var ude til reparation i lang tid. Hvis der så i forvejen er een ude til hovedreparation, så er der ikke noget tilbage, der må gå galt (ved 11 stk. MA i nummer; og 8 i daglig drift).

Og Murfys Lov siger, at det altid er de usandsynlige tilfælde, der indtræffer.

Som det hedder, når det brænder på: "Hvor er reserven!!?"

MVH

Avatar

Reservelyntog

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/7 2020, 13:36 (1639 dage siden) @ Chivas

Hej igen.

Ja, der skal altid være nogle i overskud.
Men det kan hurtigt få ben at gå på. Jeg tænker på sammenstødet ved Odense. Det kostede vel mindst to MA, der var ude til reparation i lang tid. Hvis der så i forvejen er een ude til hovedreparation, så er der ikke noget tilbage, der må gå galt (ved 11 stk. MA i nummer; og 8 i daglig drift).

Og Murfys Lov siger, at det altid er de usandsynlige tilfælde, der indtræffer.

Som det hedder, når det brænder på: "Hvor er reserven!!?"

MVH


Hejsa,

Det er jo meget interessant med særligt indrettede Bn-vogntyper i de par år i slutfirserne, de kørte, men der kørte jo i 1960'erne og frem til K74 helt uden problemer en del faste lokomotivtrukne Lyntog. Hvordan var reserveforholdene for disse? Det har næppe været noget større problem at køre erstatningslyntog efter MA-ulykken ved Odense som lokomotivtrukne tog. Det har givet nogle minutter forsinkelse at rangere de togene ombord på færgen, men på den anden side af Bæltet har togmaskinen blot hentet vognene på færgen og toget er nærmest afgået direkte fra færgen (til perron kom det jo ikke). Der behøvede ikke at "være noget i overskud", og der var rigeligt med materiel at trække på. De største "problem" har været den manglende buffetvogn. Tog der skulle deles og ikke kørte samlet til endestationen, har man snildt kunne køre med MA-materiellet.

Reservelyntog

af Niels Buch, 17/7 2020, 08:07 (1639 dage siden) @ Chivas

Hej

Jeg er ret sikker på at når der blev kørt med reservelyntog, så blev lyntoget mellem Kh og Kolding (hvor man normalt delte "Kongeåen" og "Sydvestjyden") kørt i to afdelinger. Én med MA-lyntoget og én med reservelyntoget. Jeg mener at kunne huske et højtalerudkald på Kh der netop angav at lyntoget kørte i to afdelinger. Måske der ligefrem er nogen her i forum der har en gammel tjenestekøreplan der viser dette.

Hilsen
Niels

Reservelyntog

af KimC, 17/7 2020, 17:58 (1639 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Jeg er ret sikker på at når der blev kørt med reservelyntog, så blev lyntoget mellem Kh og Kolding (hvor man normalt delte "Kongeåen" og "Sydvestjyden") kørt i to afdelinger. Én med MA-lyntoget og én med reservelyntoget. Jeg mener at kunne huske et højtalerudkald på Kh der netop angav at lyntoget kørte i to afdelinger. Måske der ligefrem er nogen her i forum der har en gammel tjenestekøreplan der viser dette.

Hilsen
Niels

Der kørtes også undtagelsesvist med Ma i to afdelinger når der opstod koblingsproblemer ved færgen eller forgreningsstationer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak