Usedomer Bäderbahn 2002-II (+16 fotos)
..... fortsat fra afsnit-I:
Efter briefing m.v. på UBB-hovedkontoret fulgte rundvisning i værkstedsområdet i Heringsdorf, der er opført på det gamle Bw-areal:
Ferkeltaxi 771 013-0 som reserve og ny GTW ved værkstedet, 04.06.2002 (nm). T.h. Seebad Heringsdorfs udsigtstårn.
GTW togsæt i klargøringshallen, 04.06.2002 (jb-p).
Interiør af UBB Stadler-GTW togsæt, kig mod gennemgangen i power-pack'en, 04.06.2002 (jb-p).
Indtil leveringen af de sidste 9 GTW-tog i efteråret 2002 opretholdt man et par 3-vogns Ferkeltaxe stammer som reserve. Disse klassiske DR-skinnebusser, der var grundstammen i UBBs indledende trafik på øen, blev forinden overførsel pr. færge ved Wolgast frisket op med bl.a. nye sædebetræk og interiørfarver, og et antal bivogne blev ombygget til styrevogne med førerrum i vognens ene ende. Nogle BR 771 fik nye Voith-gearkasser, og nogle blev ombygget til naturgasdrift som BR 772.
UBB 771 007-2 i spidsen for en reservestamme. Mellemvognen er en styrevogn. Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).
Ferkeltaxi styrevogn (BR 971) interiør, Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).
Rundt omkring på UBB henstod materiel under "Usedomer Eisenbahnfreunde e.V." samt "Lokschuppen Zinnowitz e.V.", som falder uden for denne reportage. Men alligevel var der lidt fra "fortiden":
Akkuschlepper ASF 157, Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).
Samt også fra nutiden dette Zagro Rangiergerät:
Værksteds- og hjælpetog, der bliver køreklart med en gaffeltruck ombord. Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).
Derudover besøgte vi den klassiske kommandopost:
Kmp Heringsdorf (Hef), hvorfra station med værksted samt strækningen mod Ahlbeck Grenze fjernstyres og overvåges, 04.06.2002 (jb-p).
Die Fahrdienstleiterin (Fdl.) demonstrerede anlægget af typen "Gleisbildstellwerk der Bauform GS II DR", som er banens standard:
Kmp Seebad Heringsdorf, 04.06.2002 (leb).
Der findes kommandoposter på Wolgast Hbf., Zinnowitz, Koserow og Heringsdorf, hvorfra Fdl. fjernstyrer/overvåger nabo-krydsningsstationer. Fra "Hef" er der fin udsigt mod øst:
..... og mod vest:
Udsigten fra kmp "Hef", 04.06.2002 (jb-p).
Bemærk, at de østtyske "Pilzlampen" står endnu! Efter Seebad Heringsdorf gik turen med toget til Zinnowitz, hvor vi steg om i toget til Peenemünde og besøg ved Historisch-Technisches Museum Peenemünde.
Forinden dog et kig på Bf Zinnowitz med det klassiske Stellwerk:
Bf Zinnowitz, signalbilledet mod vest, 04.06.2002 (jb-p).
Kmp Zinnowitz, Stellwerk 04.06.2002 (nm).
Stationen fik GS II DR Gleisbildstellwerk i 2006, og så forsvandt armsignaler og trådtræk. På stationen stod de 2 stk. V100-ost, som UBB havde i reserve:
V100-ost 201 380-3 og 201 792-9. Skinnebussen er 771 005-6, der kom til Rumænien, 04.06.2002 (jb-p).
Efter besøget i Peenemünde gik turen tilbage til Ahlbeck Grenze og videre med bussen til Świnoujście, hvor vi efter en kop øl tog den gratis City-færge over Swine:
City-færgen BIELIK II, Świnoujście 04.06.2002 (jb-p).
..... hvor POLFERRIES ventede os for returrejsen til København:
POLFERRIES til Kbh., Świnoujście Port 04.06.2002 (nm).
..... med middag, som på udturen, og til al overflod med orkester, der spillede "polsk-pop", og en blussende polsk husmoderforening på udflugt .....
For de læsere, der især måtte interessere sig for togdriften på Usedom i DR-tiden og før UBB, kan jeg anbefale dette site: https://www.inselbahn.de/index.php?nav=1000013&lang=1 .
I dag er UBB GmbH infrastruktur- og ejerselskab, medens DB Regio Nordost - efter udbud - forestår driften, stadig med de karakteristiske blå-hvide UBB-GTW togsæt.
Tak til de gode medrejsende Leif Brandt (leb) og Jens Bruun-Petersen (jb-p), der hjalp mig med de billeder, jeg ikke selv fik taget.
Bedste hilsener
Niels