Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Claus E. Hansen, 14/5 2020, 22:32 (1703 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Claus E. Hansen, 14/5 2020, 22:57

Et eller andet sted er jeg faldet over at de rød/hvide emaljeskilte blev indført hos DSB i 1930´erne, i forbindelse med at der kom S-tog.

Selve teknikken bag det at fremstille emaljeskilte er ældre, som det også fremgår af bogen om emaljeskilte. Og som helt rigtigt behandler reklameskilte på stationerne, der også bliver kaldt for stationsskilte, men som altså ikke er det vi forbinder med dem herinde.

DSB´s skilte blev fremstillet hos Glud og Marstrands Fabrikker i København, dette fik jeg af vide af en kendt nu afdød jernbaneentusiast. Man stoppede med det midt/sidst i 1960´erne, simpelthen fordi det blev for dyrt.

Men skelner, så vidt jeg har forstået det, mellem perronskilte og stationsskilte, der var placeret på bygningen.

Hvorvidt det viste skilt med København H har været på perronen eller stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg har set et skilt med Langå, som har været på stationsbygningen. Her var det kun L´et, der var med stort begyndelsesbogstav.

Der er jo en rig fotodokumentation, så det kunne være man skulle studere stationfotos nærmere i jernbanelitteraturen ;-)

Vil skyde på at man møder begge udgaver af stationsskilte.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak