Östra Södermanlands Järnväg

af HansA, 18/4 2020, 17:09 (1683 dage siden)
redigeret af HansA, 18/4 2020, 17:27

Goddag i forummet!

Jeg er egentlig lidt i tvivl om, hvorvidt dette indlæg hører hjemme her i 'herreværelset', men jeg tager chancen!
I slutningen af maj 2017 var jeg og et par ligesindede en tur i Sverige med tog, og vi besøgte blandt andet museumsbanen Östra Södermanlands Järnväg. Denne bane med sporvidden 600 mm er let at komme til med tog, for SJ betjener stationen Läggesta, og her er der kun en meget kort gåtur ned ad bakke til stationen Läggesta Nedre, hvor museumsbanen begynder. Der er to strækninger: Den ’oprindelige’ til Mariefred, som har været museumsbane siden 1966; denne strækning var oprindelig normalsporet, men blev nedlagt i 1964, overtaget af ÖSlJ og ombygget til 600 mm sporvidde. Og en længere strækning til Taxinge Näsby, som blev taget i brug som museumsbane i 2011. Også denne strækning var oprindelig normalsporet og en del af linien Eskildstuna-Södertälje. Dele af denne strækning, blandt andet Läggesta-Taxinge Näsby, blev omkring år 2000 erstattet af den nybyggede Svealandsbane, som fik ’ny’ station i Läggesta, hvorefter museumsbanen kunne overtage den oprindelige station, som så kaldtes ’Läggesta Nedre’.
Sverige har haft 7 600 mm-jernbaner med offentlig trafik, nemlig
AOJ Anneberg-Ormaryds Järnväg
HRRJ Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg
JGJ Jönköping-Gripenbergs Järnväg
KLJ Kosta-Lessebo Järnväg
MJ Munkedals Järnväg
NAEJ Nättraby-Alnaryd-Elmeboda Järnväg
Stafsjö Järnväg

Museumsbanen ÖSlJ har materiel fra alle 7 baner, og damplokomotiver fra de fleste. Jeg vil ikke her komme nærmere ind på disse baners historie, da de fleste af dem er udmærket beskrevet i litteraturen - ÖSlJ har udgivet glimrende bøger om de fleste af disse baner.
Meget mere om ÖSlJ, dens historie og materiel kan findes på banens hjemmeside her.
De efterfølgende billeder er fra 28.5.2017


[image]
SJs tog på Läggesta station


[image]
Läggesta Nedre. Til venstre ses Svealandsbanens betonviadukt.
Ved vores besøg kørtes kun på strækningen Mariefred – Läggesta Nedre, så vi afventede toget til Mariefred.


[image]
Toget fra Mariefred ankommer til Läggesta Nedre. Lokomotivet er Stavsjö Järnväg Nr. 2 VIRÅ, en 1-B-1 maskine bygget af Motala Verkstad i 1901. Lige efter lokomotivet følger en pakvogn, G 30, fra KLJ, derefter en åben personvogn, Coö 6 fra HHRJ, to personvogne fra NAEJ, BCo 3 og Bco 4, og til sidst en kombineret person-og pakvogn, CFo 7, fra HHRJ.


[image]
Klar til afgang mod Mariefred.


[image]
Så er vi ankommet til Mariefred. Virå er ved at omløbe og tager vand. Til højre går havnebanen til Mariefred Ångbåtsstation’, men da der ikke sejlede nogen dampskibe den dag, kørte der ikke tog til havnen. Stationsbygningen, som man vist engang kunne købe som byggesæt fra Heljan, er tegnet af Fredrik Falkenberg (er det mon også ham, der har tegnet Pippi Langstrømpes villa?)
I Mariefred findes banens remise og værksteder, og her er udstillet materiel, især godsvogne, fra alle 600 mm-banerne. I stationsbygningen er findes stationskontor og ventesal i 'historisk korrekt' udførelse , og i stations pakhus er indrettet café og et lille museum, som beskriver de svenske 600 mm-baners historie.


[image]
Mallet-lokomotivet LESSEBO, bygget af Munktells Verkstad i 1891 til KLJ. Ved denne banes nedlægning i 1948 kom det til MJ, hvor det var i drift til 1954.


[image]
Lokomotiv nr. 8, EMFORS (Hartmann 1919). Det er et såkaldt Brigadelok. Det kørte oprindelig ved en svensk industribane, Emfors Pappersbruk, og kom til ÖSlJ i 1969. Lokomotivet har Klien-Lindner aksler.


[image]
Lokomotivet nr. 9, NIAN (Motala Verkstad 1915) stammer fra JGJ. Det kom til ÖSlJ i 2006.


[image]
VIRÅ


[image]
HHRJ CFo7


[image]
Interiør af HHRJ CFo7


[image]
NAEJ BCo4


[image]
Interiør af NAEJ BCo3


[image]
Tankvogn Qo 58 fra MJ


[image]
Klar til afgang tilbage til Läggesta


På Sverigesturen besøgte vi blandt andet også jernbanemuseet i Gävle, sporvejsmuseet i Stockholm, de forskellige sporveje i Stockholm, Saltsjöbanan og sporvejen i Norrköping, men det kan vi måske vende tilbage til.

v.h.
HansA

Kilder:
Sven Fredén: Östra Södermanlands Järnväg och dess föregångare. Sveriges äldsta museibana 1959-2009. Trafiknostalgiska Förlaget 2009. ISBN 978-91-86275-17-4
Lennart Welander: De smalaste spåren. Berättelsen om Östra Södermanlands Järnväg. ISBN 978-91-633-8946-7
Lennart Welander: Järnvägen i Mariefred 100 år 1895-1965-1995 NrSlJ-SJ-ÖSlJ. ÖSlJ 1995
Lennart Welander: Läggesta. Knutpunkt från vikingatid til nutid. Järnvägen i Läggesta NrSlJ-SJ-ÖSlJ. ISBN 91-630-7420-6
Östra Södermanlands Järnväg 1966-1976. Frank Stenwalls Förlag 1976. ISBN 91-7266-026-0
Ånglok vid Östra Södermanlands Järnväg. Beskrivninger, historik och tekniska uppgifter. ÖSlJ 1991

Östra Södermanlands Järnväg

af Niels Munch, 18/4 2020, 19:58 (1683 dage siden) @ HansA

Kære HansA,

Fornem reportage, mange tak!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Östra Södermanlands Järnväg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/4 2020, 21:23 (1681 dage siden) @ HansA

[image]
Mallet-lokomotivet LESSEBO, bygget af Munktells Verkstad i 1891 til KLJ. Ved denne banes nedlægning i 1948 kom det til MJ, hvor det var i drift til 1954.


Ifølge Svenska-lok.se så hed KLJ 2 "A. MALLET"?

Östra Södermanlands Järnväg

af HansA, 20/4 2020, 22:01 (1681 dage siden) @ Tommy Nilsson

God aften i forummet!

Et par citater:

Sven Fredén: Östra Södermanlands Järnväg och dess föregångare. Sveriges äldsta museibana 1959-2009. Trafiknostalgiska Förlaget 2009. ISBN 978-91-86275-17-4. Side 110:
'Vid Munkedalsbanans breddning 1955 uppmärksammades det ålderdomliga loket, och det togs över av Järnvägsmuseum som magasinerade det. ÖSlJ framförde tidigt sin intresse, men inför museets flyttning til Gävle 1970 snyggades loket upp utvändigt av SJ ånglokverkstad i Östersund och ställdes ut i de nya museilokalerna. Det var då försett med nya namnskyltar med namnet A. MALLET, som var Hummels Järnvägsbyrås marknadsföringsnamn. Under största delen av sitt aktiva liv har det dock burit namnet LESSEBO, vilket det nu återfått.'

Lennart Welander: KLJ Kosta Järnväg. Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg 1988.
Side 85:
[....] Namnet ändrades 1901 till LESSEBO, något som också syns i arkivhandlingarna i form av en utgift av 50:40 kr den 31 oktober för 2 st namnskyltar.'

Side 119:
'Förteckning över lokomotiv och vagnar vid Kosta Järnväg.
Ånglok
1 KOSTA B+B T Decauville 58/1888 skrot -39
2 LESSEBO B+B Munktell 27/1891 sålt -48 Namn A. MALLET vid leverancen
3 MÅLERÅS B+B O&K 611/1901 sålt -47
4 PYSEN B Decauville 60/1888 sålt -32
[....]'

[image]

v.h.
HansA

Avatar

ÖSlJ - Mariefred

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/8 2021, 21:23 (1196 dage siden) @ HansA

Östra Södermanlands Järnvägs hovedstation ligger i Mariefred - usandsynlig idyllisk ud til Mälaren i den svenske skærgård.
Her findes, foruden stationshus og vandtårn, også banens remiser og værksteder samt havnebane.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

ÖSlJ ukendt lok

af Niels Munch, 21/8 2021, 22:15 (1193 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 21/8 2021, 22:40

Hej Tommy,

Mit gæt er et 2-akslet Deutz-lok med forsænket førerhusgulv og udvendige rammer, og mistanken bragte mig til dette fra 1959: https://museijarnvagenimariefred.se/2020/08/ .

Såfremt byggeåret 1959 står til troende, er det jf. Merte's Lieferlisten og IndustriBaneFöreningen dette:

Deutz V 57028/1959 A8L614 F B 600 mm, 16.10.1959 C. Mersmann, Portland-Zement, Beckum "D 2"
1967 Halmstads Järnverks AB, Halmstad [S] "14" 1988 a
19?? Västerlid-Åkerslunds Järnväg (VÅJ) 2000 vh (motor 2308727/34)

PS: Læs nærmere om loket og VÅJ på side 7 her: https://industribanor.se/dokument/meddelanden-fr%C3%A5n-sjk-sm%C3%A5baneavdelning/send/... .


M.v.h.
Niels

ÖSlJ ukendt lok

af Niels Munch, 22/8 2021, 11:43 (1193 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 22/8 2021, 12:01

Hej igen,

Lokomotivet er således samme type som dette:

[image]Ohs Bruks Järnväg diesellok nr. 30, KHD 57095/1961 type A8L 614F, ex Halmstads Järnverk nr. 18 til OBJ 1991. 15.08.1998 (nm).

De øvrige 2 ens Deutz-lok, Halmstads Järnverk anskaffede brugt sammesteds fra Tyskland, er disse (kilde: Merte's):

Deutz V 56448/1957 A8L614 F B 837 mm, 14.05.1957 Dortmund-Hörder-Hütten-Union AG DHHU, für Martinwerk /19xx C. Mersmann, Portland-Zement, Beckum /1970 Halmstads Järnverks AB, Halmstad [S] "17" (600 mm, 1983 ++)

Deutz V 56881/1958 A8L614 F B 600 mm, 08.11.1958 C. Mersmann, Portland Zement, Beckum "D 1" /1967 Halmstads Järnverks AB, Halmstad [S] "13" (1987 vh) /198x Ohs Bruks Järnvägs Museiförening, Växjö [S] "29" (07.2010 vh)


M.v.h. & tak for ÖSlJ-fotos
Niels

Avatar

ÖSlJ ukendt lok

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/8 2021, 10:37 (1192 dage siden) @ Niels Munch

Mit gæt er et 2-akslet Deutz-lok med forsænket førerhusgulv og udvendige rammer, og mistanken bragte mig til dette fra 1959: https://museijarnvagenimariefred.se/2020/08/ .

Såfremt byggeåret 1959 står til troende, er det jf. Merte's Lieferlisten og IndustriBaneFöreningen dette:

Deutz V 57028/1959 A8L614 F B 600 mm, 16.10.1959 C. Mersmann, Portland-Zement, Beckum "D 2"
1967 Halmstads Järnverks AB, Halmstad [S] "14" 1988 a
19?? Västerlid-Åkerslunds Järnväg (VÅJ) 2000 vh (motor 2308727/34)

PS: Læs nærmere om loket og VÅJ på side 7 her: https://industribanor.se/dokument/meddelanden-fr%C3%A5n-sjk-sm%C3%A5baneavdelning/send/... .

Tak! Godt fundet - Jeg opdaterer databasen.

/Tommy

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak