Østrig 1988, Montafonerbahn-IV (6 illustrationer)

af Niels Munch, 13/4 2020, 16:23 (1690 dage siden)

Goddag i Forum,

Da jeg med tak fornemmer, at vore Østrig-fans er med endnu, vover jeg endnu et afsnit om MBS, som jeg oplevede banen i 1988.

I afsnittet Montafonerbahn-I nævnte jeg skismaet mellem ÖBBs vekselstrøm og MBS' jævnstrøm i Bludenz, hvor MBS' tog humpede ind og ud bl.a. med et 2-akslet ellok med benzingenerator fra 1927 eller et bogie elektro-diesellokomotiv fra 1940.
I tiden op til konverteringen i 1972 til 15kV beskæftigede MBS sit værksted med yderligere "flikkeri", idet førstnævnte lok efter et havari blev ombygget til et rent dieselelektrisk lokomotiv i 1969 V 10.021 med en 135 kW MAN W5V dieselmotor og moderne overbygning. I 1990 solgtes loket til Andritzer Schleppbahn i Graz (ASG 1), hvorfra det siden kom til jernbanemuseet i Gr. Schwechat.
Elektro-diesellokomotivet E 10.002 fra 1940 havde med sine to MWM dieselmotorer á 110 kW og fire 75 kW banemotorer gjort god fyldest med bl.a. de gennemgående "Touropa-" og "Silvretta-vogne" fra Tyskland. Det solgte man imidlertid i 1972 til Stern & Hafferl (som E 20 008), der bl.a. anvendte det (tilkoblet ensrettervogn) på Haager Lies. Siden kom det til jernbanemuseet i Gr. Schwechat, hvor begge nævnte lok er med på museets oversigt, og fotos af begge kan f.eks. findes her: http://www.tramways.at/index.html?/lists/MBS.htm .

Op til konverteringen af MBS' kørestrømsanlæg til 15kV så banen sig om efter et ellok, der kunne fremføre såvel godstog som større ferietog, og valget faldt på ÖBB 4060.2, en bogie-pakmotorvogn (vi nok ville kalde lokomotiv med pakrum) på 920 kW og 90 km/t, bygget 1936 af Florisdorf/BBC-Elin (f.nr. 3087):

[image]ÖBB 4060.02 (Zfl Bludenz) fährt mit P 2003 aus Bregenz in Lindau Hbf ein. Das Fahrzeug war einer von zwei elektrischen Gepäcktriebwagen, die 1936 als ET 30 geliefert und in Bludenz stationiert wurden. 1938 ordnete die Deutsche Reichsbahn sie als ET 94 ein und setzte sie auf der Pressburgerbahn ein. Nach dem Zweiten Weltkrieg kehrten sie als ÖBB 4060 nach Bludenz zurück. 4060.01 wurde 1966 bei einem Unfall so schwer beschädigt, dass er ausgemustert werden musste. 4060.02 fuhr noch bis zu seiner Ausmusterung am 16.09.1971 wieder auf der ehemaligen Pressburger Bahn von Wien Landstraße bis Wolfsthal. 1971 kaufte ihn die Montafonerbahn und setzte ihn – in ihrer typischen rot-gelben Lackierung – als ET 10.106 ein. (14.05.1960) Foto: Helmut Röth - Eisenbahnstiftung Bildarchiv.

Vognen blev på eget værksted sat i stand, indrettet til betjening fra styrevognen ES 10.203, malet i MBS' husfarver og indsat som ET 10.106, i hvilken skikkelse det kørte indvielsestoget på det nye vekselstrømsystem den 6. marts 1972.

[image]MBS ET 10.106 (MBS).

Da godstrafikken fra 1980 kunne varetages af 2 brugte ellok af ÖBB Reihe 1045 (herom senere), blev ET 10.106 fortrinsvis anvendt i banens store skoletog:

[image]MBS pakmotorvogn ET 10.106 med tilkoblet personvogn B 10.309, Schruns 21.07.1988 (nm).

Med anskaffelse 1988 og idriftsættelse i 1990 af togsættet ex ÖBB 4130.02 Transalpin i skoletogene (som ET 10.105) kunne ET 10.106 undværes, blev hensat i 1991 og 1994 afhændet til jernbanemuseet i Strasshof.

I skoletogene med ET 10.106 anvendtes indtil 4 brugte midtgangs personvogne af schweizisk herkomst, SBB type B4ü (Stahlbauwagen schwere Bauart) fra 1929-32 (2 direkte fra SBB nr. 175 og 249, og 2 fra Mittelthurgaubahn B 115 og 116):

[image]Typeeksempel: SBB Personenwagen B4ü 20-03 158, 03.1971 (Foto: SBB Historic R-5780-11).

..... og med styrevognen ES 10.203 i den anden ende kunne et ”vendetog” af passende størrelse oprangeres.

[image]MBS personvogne B 10.308 - 10.311 (MBS).

Vognene var anskaffet i perioden 1973-1979 og successivt sat i drift i MBS' husfarver efter istandsættelse og udrustning med styreledning - og som MBS B 10.308 – 10.311.

[image]MBS B 10.308 indkoblet mellem B 10.309 og styrevognen ES 10.203, Schruns 18.07.1988 (nm).

De 4 klassiske bogiepersonvogne blev i 1990 afhændet til Touristikbahn Val-de-Travers i Schweiz.


Bedste hilsener
Niels


1988 Østrigsferien:
Vorarlberg med Seilbahn og MBS Traditionszug
Besøg i Innsbruck, Bregenz og Feldkirch
Montafonerbahn-I, ET 10.103
Montafonerbahn-II ET 10.101
Montafonerbahn-III ET 10.104 og ES 10.203 og 10.204

Billige jernbane T-shirts

DSB MP543
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak