Østrig 1988 - Montafonerbahn-III (6 illustrationer)

af Niels Munch, 11/4 2020, 12:20 (1692 dage siden)

Hej i Påskeforum,

I mit indlæg om Montafonerbahns 2-system motorvogn MBS ET 10.103 berettede jeg om, hvorfor og hvordan banen i 1965 havde skaffet sig sin første bogiemotorvogn gennem ombygning af en ex DB dieselmekanisk motorvogn fra 1935. Desuden nævnte jeg, at ex DB motorvognen VT63 906 ved MBS var tiltænkt skæbne som styrevogn, hvilket ikke skete, hvorimod VT63 907 i 1976 blev til MBS ET 10.104:

[image]VT 63 907 (ex VT 137 144 Ludwigshafen der Waggonfabrik Gottfried Linder AG, Ammendorf bei Halle, Baujahr 1935) wartet in Schussenried auf sein weiteres Schicksal. Dies bestand diesmal ausnahmsweise nicht im Schneidbrenner, sondern der Dieseltriebwagen wurde an die Montafonerbahn Bludenz - Schruns nach Österreich verkauft und dort zum Elektrotriebwagen ET 10.104 umgebaut. (05.1960) Foto: Reinhard Todt, Eisenbahnstiftung Bildarchiv.

Motorvognen blev færdig i 1976, og da banen allerede i 1972 var blevet omstillet til 15kV vekselstrøm, skulle man ikke tage hensyn til jævnstrømsdrift. Vognen fik, sammen med ET 10.103, i 1987 Minden-Deutz bogier i st.f. de oprindelige af Görlitz-type.

[image]MBS ET 10.103 og 10.104 i seneste udgave med Minden-Deutz bogier (MBS).

..... og det var i den tilstand, jeg mødte vognen:

[image]MBS ET 10.104 i Bludenz, 17.07.1988 (nm).

Tro nu ikke, at det lille jernbaneværksted i Schruns havde ligget på den lade side siden 1965; for et par "lejlighedskøb" havde sørget for beskæftigelsen. Dels havde man i 1966 fra den indstillede tyske Bad Eilsener Kleinbahn erhvervet og indrettet "last-mile" motorvognen ET 10.101, dels anskaffede man hele 3 dieselmekaniske motorvogne fra schweiziske Mittelthurgaubahn MThB ABDm 2/4 7, 8 og 9 i 1970, 1969 hhv. 1972, bygget 1950-53 af Schindler Wagon i Pratteln (SWP). MThB elektrificeredes ikke før 1965, hvorfor disse relativt nye dieselvogne kunne afhændes:

[image]MThB BCFm 2/4 (senere ABDm 2/4) nr. 8 Pratteln 1951 (SWP fabriksfoto).

Straks efter erhvervelsen ombyggede værkstedet i Schruns ABDm nr. 8 til styrevognen ES 10.203 til anvendelse med 2-system motorvognen ET 10.103:

[image]MBS styrevognen ES 10.203 (ex MThB ABDm nr. 8) i Schruns, 18.07.1988 (nm).

Efter omstillingen til 15kV vekselstrøm ombyggede banen så i 1977 ex MThB ABDm nr. 7 tilsvarende til styrevognen ES 10.204 til anvendelse med ovennævnte motorvogn ET 10.104, og ABDm nr. 9 skrottedes o. 1980. Ved ombygningerne sløjfedes førerrummene i pakrumsenden, og overgangdørene i begge ender blændedes. 1.kl. kupeen op til pakrummet blev bibeholdt:

[image]MBS styrevogne ES 10.203 og ES 10.204 (MBS).

Styrevognene skaffede MBS en moderne og tiltrængt siddepladsforøgelse, ligesom de overflødiggjorde omløb på endestationerne. Desuden kunne begge motorvognene multiplekøres, også tilkoblet en af styrevognene som 3-vognstog. ES 10.203 kunne endelig anvendes sammen med pakmotorvognen ET 10.106 (ex ÖBB 4060.02), anskaffet 1972, men herom senere, hvis interesse?

I 1994 solgtes styrevognene ES 10.203-204 til jernbanemuseet i Strasshof, hvor de vistnok senere blev hugget op.

Motorvognene ET 10.103-104 kunne ved anskaffelse af nyt materiel i 2000 overlades til ProBahn-Vorarlberg, hvor ET 10.103 anvendtes til reservedele for ET 10.104, der er bevaret og kan lejes til særtog.


Bedste påskehilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak