Elektriske tog

af Steffen Dresler, 17/3 2020, 10:50 (1776 dage siden) @ lanternen

Kære Lanterne

Du må vist uforvarende have haft slukket for ”lanternen”, thi selv i de mest- og først elektrificerede lande/områder som Schweitz og i Sydtyskland, mangler stadig i hundredevis af kilometer uden tråd. Og bortset fra ældre, støjende og sikkert også knap så grønne diselhydrauliske BR 218 i dobbelttraktion med EC tog mellem Tyskland, gennem Østrig og til Schweitz, køres også med de mest moderne diesellokomotiver BR 223 fra det private selskab ALEX i regionaltrafikken. Der mangler stadig, siden start på elektrificering for næsten 100 år siden, tråd og mon ikke som i Danmark, det har noget med økonomi at gøre?

Så skyd endelig på diverse siddende regeringer af alle farver gennem tiderne noget i skoene m.h.t. manglende elektrificering. Det er jo befolkningens valg der afgør og også ændre gennemførelsen af den elektriske udbygning.

I øvrigt blev elektrificeringen vedtaget allerede i og med Traktionsudvalgets 2. del konklusion i 1956, hvori bl.a. stod at jernbanerne (dengang DSB) skulle fortsætte med dieselficeringen og først herefter begynde en elektrificering af kun de absolutte hovedbaner. Så det er stadig i gang;-) !


Herunder lidt dieselbilleder fra de elektriske baners højborge. Begge billeder Lindau ved Bodensøen forrige år.

[image]
Bemærk den fine kontinuerlige udstødning fra forspandsmaskinen:-P

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hører denne tråd egentligt ikke hjemme i det andet forum?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak