Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Niels Munch, 19/2 2020, 15:46 (1785 dage siden)

Go' eftermiddag,

Verkehrsmuseum Dresden har fra Bombardier Transportation modtaget ca. 5000 glaspladeoptagelser, der hidrører fra Görlitzer "Waggon- und Maschinenbau-AG" (WUMAG) (ehemals "Aktien-Gesellschaft für Fabrikation von Eisenbahn-Material").

Det drejer sig bl.a. om fabriksfotos af rullende jernbanemateriel bygget i Görlitz 1890-1945.

Over halvdelen er nu blevet digitaliseret i samarbejde med Sächsischen Landesstelle für Museumswesen, og resten følger. Link til samlingen: https://sachsen.museum-digital.de/index.php .

Kilde: Drehscheibe On-Line, Historisches Forum.

Link til opslag med f.eks. "Dänemark": https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=listen&ort_id=6670&cachesLoaded=true .

Billederne kan downloades og frit anvendes til ikke-kommercielle formål [CC BY-NC-SA], når samlingen krediteres.

Nu var "Görlitz" eller "WUMAG" ikke storleverandør til DK; vi finder gods- og kupévogne, ingen trækkraft. Men ikke mindst til hjemmemarkedet var produktionen omfattende, og det er vel ikke uinteressant?


Bedste hilsener & go' fornøjelse
Niels

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Steffen Dresler, 19/2 2020, 17:15 (1785 dage siden) @ Niels Munch

Kære NM
Tak for en dejlig og ønskværdig tidsrøver.

En hurtig søgning viste bl.a. to billeder af sovevogne, der som dagligt løb i Danmark hhv. til København og den sidste i Jylland, begge fra MITROPA.
Den første type blev også benævnt som ”Schwedenwagen” og blev nok mest kendt for – foruden fredstidsløbene mellem København-Berlin hhv. Hamburg – som en meget hyppig gæst i Danmark under krigen, men nu i den røde farve med de gule striber, navn og den ”ørn”. Herunder fabriksfoto i den oprindelige grønne farve som før krigen.
[image]
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=11993&cachesLoaded=true


Den anden type var en videreudvikling af den normale 2 akslede bogietype som BÅDE kørte som CIWL vogn og senere som MITROPA vogn i Danmark. Men her med en tre-akslet bogie a.h.t. aksel/hjul tryk som kendt i den grønne farve i Jylland. Også den kom i den røde MITROPA farve til Danmark under krigen.
[image]
https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-sechsachsiger-s...

I den ”danske afdeling” bl.a. Margarine-vognene fra Korsør Margarine fabrik. Og lige et spørgsmål, hvilken farve havde bemalingen?
[image]
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=13823&cachesLoaded=true

Nå, fruen må sq selv hente og spise en pizza iaften:-) :-) Jeg skal lede efter billeder!!

Endnu engang tak for link

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Svend, Storkøbenhavn, 19/2 2020, 19:00 (1785 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Svend, 19/2 2020, 19:19

I den ”danske afdeling” bl.a. Margarine-vognene fra Korsør Margarine fabrik. Og lige et spørgsmål, hvilken farve havde bemalingen?

[image]
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=13823&cachesLoaded=true

.
Det er ikke meget der er tilbage af disse margarinevogne, men et par vognplader findes der dog

[image]

DSB IT 26008 udrangeret januar 1967, ex ZM 99308

Bemærk for øvrigt de ændringer der er sket i bemalingen fra 1920 til 1930.

Avatar

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2020, 19:26 (1785 dage siden) @ Svend

I den ”danske afdeling” bl.a. Margarine-vognene fra Korsør Margarine fabrik. Og lige et spørgsmål, hvilken farve havde bemalingen?

[image]
https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=13823&cachesLoaded=true

.
Det er ikke meget der er tilbage af disse margarinevogne, men et par vognplader findes der dog

[image]

DSB IT 26008 udrangeret januar 1967, ex ZM 99308

Bemærk for øvrigt de ændringer der er sket i bemalingen fra 1920 til 1930.

Bemærk også, at der er tale om fabriksfotos, hvor vognene ikke er forsynet med styrelsesforkortelse, litra og nummer. Det blev de først, da de kom til Danmark, så ændringen (opmaling) er formentlig sket hos DSB ved ankomsten, inden vognene blev sat i drift.

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Ole M. Nielsen ⌂, 20/2 2020, 12:17 (1784 dage siden) @ Niels Munch

Jeg fandt denne her ;

[image]

Byggeår 1914. Ordregiver "Deutsche-Waggon-Leihanstalt, Berlin", udlejet til "Haderslebener Fleischwarenfabrik.
På vangen ses et skilt med "Deutsche-Waggon-Leihanstalt, Berlin, No. 1373".

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af UTJ, 20/2 2020, 14:25 (1784 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Og aktierne var tosprogede.......
Aktie-auktionsside (tysk)
[image]
Lidt læsestof, sakset herfra
Før Genforeningen i 1920 var kvæg- og svineopdræt i Sønderjylland baseret på salg af levende dyr. Der fandtes dog enkelte private slagterier, fx i Slesvig by og i Sattrup på Angel samt Haderslebener Fleischwarenfabrik (1898-1915) og pølsefabrikken Marburger i Sønderborg (oprettet 1907). Først efter 1920 blev der etableret slagterier i Sønderjylland. Aabenraa Andelsslagteri blev som det første oprettet i 1922.(....)

Haderslebener Fleischwarenfabrik

af Svend, Storkøbenhavn, 22/2 2020, 14:37 (1782 dage siden) @ UTJ

[image]

Avatar

Haderslebener Fleischwarenfabrik

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/2 2020, 14:46 (1782 dage siden) @ Svend

[image]

Ikke at forveksle med Gebr. Fleischmann.

Haderslebener Fleischwarenfabrik

af Svend, Storkøbenhavn, 22/2 2020, 16:04 (1782 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]


Ikke at forveksle med Gebr. Fleischmann.

.
Nej, de arbejdede i mindre format

[image]

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af Ole M. Nielsen ⌂, 20/2 2020, 12:37 (1784 dage siden) @ Niels Munch

Der er også denne som senere blev til DSB ZY 99201.

[image]

Ny tidsrøver - "Görlitz" (m/spørgsmål)

af Niels Munch, 20/2 2020, 16:54 (1784 dage siden) @ Niels Munch

Dette "apparat" kan godt give anledning til lidt undren:

[image]Auf dem Werksfoto ist ein zweiachsiger Transportwagen für Betriebsmittel mit 1000 mm Spurweite abgebildet. Auftraggeber war die Danske Statsbaner (auf Deutsch: Dänische Staatsbahnen). Bildarchiv Waggonbau Görlitz [FS 34147]. Klik på billedet for opr. størrelse.

Billedet er registreret i Werksarchiv 03.10.1898. Da den normalsporede transportør øjensynlig kun er til værkstedsbrug og til transport af korte, metersporede vogne, er spørgsmålet så, om Statsbanerne havde påregnet vedligeholdelse af metersporet materiel, hvoraf der i DK dog fandtes noget ved FSB (1890), HTB (1891) og KEJ (1898) fulgt af HBJ 1899 og endelig BJ (1900).


M.v.h.
Niels

Ny tidsrøver - "Görlitz" (m/spørgsmål)

af UTJ, 21/2 2020, 08:18 (1783 dage siden) @ Niels Munch

Det kunne være en "transportør" til Horsens havnebane for HTB og HBJ. Dér hvor man også (DSB tegnede) havde idé om det omvendte
[image]Affoto RA (arkiv:UTJ)

Ny tidsrøver - "Görlitz" (m/spørgsmål)

af UTJ, 21/2 2020, 08:42 (1783 dage siden) @ Niels Munch

Man koblede formentlig med smalsporskoblingerne, jf de (senere?) to koblingsvogne, som jo bekendt blev forsynet med vognkasser og endnu senere blev forlænget og endnu endnu senere blev til hhv fisketransportør og sprøjtevogn.....

Ny tidsrøver - "Görlitz" (m/spørgsmål)

af Niels Munch, 21/2 2020, 10:02 (1783 dage siden) @ UTJ

Mener du, at ""det normalsporede apparat" kunne være én af disse: HBJ Trp 1 - 23, normalsporede transportører. Bygget af Görlitz 1898. Udrangeret 1929?

[image]

Det passer med årstallet.


M.v.h.
Niels

Ny tidsrøver - "Görlitz"

af lennarts, 4/3 2020, 12:07 (1771 dage siden) @ Niels Munch

Tack för tipset om tidsrövaren! Har redan spenderat någon timme eller två på att studera de svenska bilderna och fann att man ibland har haft svårt att skriva rätt namn på köpande järnväg, undantaget SJ som alltid är rätt!

Hälsn. Lennart Strömquist

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak