En havnebanegætter - Sønderborg (+1 foto og ?)
Medens det regnede, fandt jeg et billede, der giver anledning til at genåbne denne gamle tråd, hvor snakken bl.a. gik om transportører på ABA.
ABA havde en transportørgrube i Mommark Færge og anskaffede i 1923 10 metersporede transportører til befordring af normalsporede godsvogne, der kom over med færgen fra Faaborg. Da normalsporet i 1930 ville komme til østsiden af Sønderborg Havn via Kong Christian den X's bro over Alssund, anskaffedes i 1929 yderligere 8 stk. - som de 10 første også fra Görlitz.
I f.m. brobyggeriet etableredes en transportørgrube i Nørre Havnegade i Sønderborg. Hele princippet for påsætning af normalsporede vogne på smalsporede transportører ved disse gruber bygger jo på, at sporviddemixet er udført som 4-strenget således, at gruben med smalsporet er placeret nede mellem normalsporskinnerne.
Dette foto må være taget i f.m. grubens etablering:
Bygningen af Kong Christian X's Bro i Sønderborg. Anlæg på østsiden. Dateringsnote: 1925-1930. Fotograf: Ukendt.
Arkiv: Museum Sønderjylland, ISL-Lokalhistorie - Nummer: B12923. Klik på billedet for opr. størrelse.
Da billedet er uden yderligere beskrivelse, er følgende "fototydning" min:
Stedet er Nørre Havnegade, blikretningen mod nord og det store foderstofpakhus. Fotografen står næsten inde under vejbroen, og ret foran ses havnebanebroen. Skinnerne, der fører ned i gruben, udgør metersporet, og skinnerne til normalsporet skal fæstes til betonkanterne.
Mommarkbanen blev jo normalsporet i 1933, hvor den blev ført over broen. Den metersporede havnebane bibeholdtes imidlertid som "gasværksbane", indtil kultransporterne (i egne vogne) ophørte i 1951. Brugte man overhovedet transportører på "gasværksbanen"?
Og så blev det tørvejr.
Bedste hilsener
Niels