Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter
Tak for jeres input.
Gas me' dig!
På jernbane.net har jeg fundet et fabriksfoto fra 1964, af ZE 504 203 bygget af Chr. Olsson til Nordisk Flaskegas A/S (senere Nordisk Gulf-Gas).
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=15539
Der ingen tegn på at der er en gul stribe rundt om tanken. Tegningen med påskrifter på jernbanekilder.dk angiver helle ikke at der skal males en stribe rundt om tanken: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/12379/viewmode=previewview/qsr=Tankvogne
Der var tanken malet som formentlig som Lilliputs toakslede forsøg ud i genren:
Et sort hvidt billede fra 1964 af DSB ZE 504 017 Kosangas viser antydningen af en gul stribe.
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1662 (nederste foto)
Tankene var på dette tidspunkt Kosangas gule og måske derfor falder striben i med farven på tanken. Et foto fra Køge fra 1978 viser en tydelig stribe på den tidl. ZE 504 018 fra Kosangas, hvilket jeg tager som udtryk for at farvestriben er orange.
Det er nok snarere en antydning af en svejsesøm. Eller også har striben en forhøjet profil, der kaster en svag skygge.
Et foto af en nyrevideret Mærsk tankvogn DSB 504 061 fra 1960 viser helle ingen tegn på gule striber på tanken. Det ger derimod et sort/hvid af foto af ZE 504 063 fra 1971 på Gunner W Christens hjemmeside. Også der er farven så mørk at det kun kan være tale en orange stribe.
Noget kunne tyde på at anvendelsen af gule striber (RAL 1007) på dansk indregistrerede gastankvogne begrænser sig til perioden 1964 til 1971 eller måske slet ikke, og at man er gået direkte til den orangerøde (RAL 2003) som blev indført i Tyskland fra 1971. At Kosangas tilsyneladende har haft en gul stribe på visse vogne, kan måske tilskrives at Kosangas havde vogne i transit trafik til Tyskland.
Kosan trak sit gas fra både Sverige, Østeuropa, Holland og formentlig også Tyskland. Selskabet havde filialer flere steder. Da det var på sit højeste sågar i Iran.
Jeg kvitterer med Märklin Eurotrains tyske BP gastankvogn med stribe, en af de få Märklin-vogne som jeg er rigtig glad for at have i samlingen. Den kan teoretisk have kørt i Danmark, for BP havde eget raffinaderi i Hamburg og byggede i modsætning til Shell og Veedol/Esso, Gulf og Haahr aldrig raffinaderi i Danmark. Kalundborg Olieraffinaderi var et bitumenraffinaderi ("asfaltkogeri") drevet af Esso og Shell i fællesskab. Det solgte dieselolie og vist nok også en smule benzin, som var et restprodukt fra bitumenproduktionen.