Vognløb Thisted - Sønderborg H

af Steffen Dresler, 23/12 2019, 23:30 (1843 dage siden) @ G Rithmester

Go´aften

Jeg skal ikke gøre mig klog på de forskellige tog, men jeg er næsten 110 % sikker på at et orlovstog er det IKKE.
Orlovstogene kørte normalt vest-øst, nord-syd (og omvendt) og det normalt KUN til jul eller ved de store indkaldelser og hjemsendelser (altså et frem og et tilbage et par dage efter). De øvrige tidspunkter blev klaret med forstærkning til de almindelige tog.
Orlovstogene var jo lagt på en sådan måde, at de afgik fra f.eks. Varde (alternativt Grindsted på den skæve) via Esbjerg og til Fredericia-Nyborg om formiddagen eller middag. Det betød at udgangsparaden skulle overstås, det hele godkendes (pudsning, pipning, presning) før man blev sluppet fri (normalt under kommando) og busset/lastbilet/skinnebus til afgangsstationen. Tognene var under opsyn hele vejen af enten Militærpoliti eller Gendarmeripatruljer og trådte man ved siden af, orlov inddraget på stedet og ført tilbage til kasernen. Orlovstogene blev i Fredericia sammensat/skilt med tog nord- og sydfra (og modsat den anden vej).
Helt op til slutningen af 1970´erne var udrejsedage til almindelig orlov lørdag omkring middag, for Bornholmerne fredag, hjemrejse søndag aften/nat.
I den tid jeg var i Sønderborg var der ingen orlovstog, skolen (IFBS) var for lille til eget tog. Der kørte kun almindelige tog. Var man heldig og fik plads var det med lyneren omkring lørdag middag til København, ellers bumlede man. De "rige" (og konstablerne) tog Cimberair fra lufthavnen på en selviscenesat afbestillingsbillet, 40,- kr. til København og sparede 7-8 timers rejse. Ca. en gang om måneden fik man forlænget orlov fra fredag middag.
Modsat vej var turen fra København på sydbanen (GHR/FAFR(DLR)) 0015 søndag (mandag) eller omkring 2000/2100 fra Kh mod Jylland/Fyn (ank. Varde ca. 0300), 5 mand pr. kupe, to på sæderne, to i bagagenettene og en på gulvet.
Der var ikke megen tid til pjank eller pjat når der var almindelig orlov, kun lørdag aften og med en ugeløn på omkring 42,- kr. kom man ikke langt. Men der var en respekt og forståelse for det at være soldat (Børn og soldater halv pris) og ofte skulle man ikke betale (jeg har sku selv sprunget soldat engang).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak