Perronhøjder - høje perroner

af UTJ, 18/11 2019, 04:36 (1838 dage siden) @ Michael Deichmann

Helsingør havde allerede i 1891 høje perroner og det gav problem med tottages vogne (BL/CO). Måske en af grundene til at spor2 i mange år havde en lavere perron (?).

Med indførelsen af S-banen blev de tottages iøvrigt udrangeret, netop på grund af deres lavtsiddende døre som ikke kunne åbnes i underetagen.

Y-tog og mange andre ældre typer tog kan sagtens frekventere lave og høje perroner. Det er dog blevet et problem med fx IC3 som har lavt udsvingende døre og derfor kan de ikke bruges på S-banen (vi ser lige bort fra signalsystemerne som efterhånden opsplitter jernbanenettet i smådele).

Hornbækbanens "fortov" ved toldkammerbygningen var i øvrigt en lav udgave at lave perroner. Tror egentlig ikke at der var det store problem førhen med perronhøjder - det er senere affødt af nyere mindre fleksible togtyper og ønsket om bedre tilgængelighed for mindre godt gående og rullende som ikke så godt kan "stige op" eller "ned".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Perronhøjder - Michael Deichmann, 17/11 2019, 10:49 [*]
    • Perronhøjder - Georg Schmidt, 17/11 2019, 11:21
    • Perronhøjder - høje perroner - UTJ, 18/11 2019, 04:36

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak