Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af Niels Munch, 12/6 2019, 18:08 (1995 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 12/6 2019, 18:53

Hej i Forum,

Jeg vover et sporvogns indlæg mere.

I juni 1989 - for 30 år siden - deltog en gruppe danske privatbanefolk i den 48. UITP-kongres i Budapest.

Hjemrejsen var - ligesom udrejsen - planlagt med tog, men en del af gruppen valgte sejlturen med en sovjetisk bygget hydrofoil ad Donau til Wien, hvorfra nattoget til Hamburg kunne nås.

[image]Kig fra hydrofoilens ryg (under Erzsébet broen) mod Duna InterContinental Hotel, det senere Hotel Marriott, Budapest 17.06.1989 (nm).

Båden bød ikke på de bedste friluftsmuligheder, og vi følte os lidt som Jonas i hvalens bug .....

Vi passerede bl.a. ungarske Esztergom og tjekkoslovakiske Štúrovo:

[image]Esztergom, basilikaen og den under 2VK bombede bro mellem Ungarn og Tjekkoslovakiet, der først retableredes 2001, 17.06.1989 (nm).

Efter en fin sejltur nåedes Wien, hvor der var nogle timer til rådighed inden togrejsen til Hamburg:

[image]Wiener Strassenbahnen, Museumstog med motorvogn 4033 und bivogn 5356, Museumsplatz 17.06.1989 (nm).

[image]Wiener Strassenbahnen, ledvogn 4605 på linie 9, Europaplatz 17.06.1989 (nm).

[image]Wiener Strassenbahnen, ledvogn 4558 med bivogn 1259 på linie 18, Europaplatz 17.06.1989 (nm).

De nyere vogne af type E var bygget på licens fra Duewag.

Se desuden: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Wien .

Vejarbejdet på billederne skyldes U-Bahn anlæg.


Bedste hilsener
Niels


Sporvogne i udlandet

Sporvogne i udlandet - Tjekkiet/Slovakiet (4 foto)

af Steffen Dresler, 12/6 2019, 20:05 (1994 dage siden) @ Niels Munch

Godaften til alle

Nu har Niels Munch lagt ud med nogle sporvogne fra udlandet og da jeg har nogle andre fra de gamle østlande, her de ”nyskilte” Tjekkiet og Slovakiet, skal læserne da også se dem. I skal bemærke den næsten absolutte fravær af vestens bidrag til civilisationen, reklamer!! Det var faktisk befriende at se byerne som de havde set ud siden århundredeskiftet, dengang det hed Østrig-Ungarn.

I de tidligere østlande var planøkonomien jo herskende og ”man” bestemte næsten, hvad hvert enkelt land skulle bidrage med. Og det gamle Tjekkoslovakiet bidrog bl.a. med sporvogne af mærket SKODA, samt lastbiler fra TATRA.

Vogntyperne må jeg lade andre om, men det var en mærkelig tid og landene var ikke medlemmer af EU eller NATO, TVÆRTIMOD!!

Hvad man IKKE kan se på billederne fra BRATISLAVA er, at jeg/vi var omgivet af hærdebrede store bodyguards, der viste hvad de havde af håndartilleri under jakken. Ikke til os, men til personer der ”trak ind” og rundt omkring os ”vesterlinge”, de samme som man i dag har problemer med herhjemme. Men her så de hvad der ventede, hvis de kom for tæt på, og de var sku truende, så man var faktisk glade for vores eskorte.

I øvrigt fandt vores eskorte ud af, at jeg ikke var amerikaner som resten, men dansker, hvorfor jeg fik en særlig velkomst næsten direkte oversat som jeg husker: ”De er den første danske soldat her i Pressburg (Bratislave før krigen), ja det var en anden tid, men deres landsmænd var gode og dygtige”. Den kunne jeg så tygge på og først senere på vejen op mod nord i en bus gik det op for mig, at ”de første danske soldater” eskortechefen nævnte, var soldater fra ”Frikorps Danmark” eller Regiment 24, Danmark. DEN havde jeg ikke lige set komme.

I Tjekkiet var jeg jf. eskorten der på et ”Spionhold”, bare lige så jeg vidste det!!

Det var en anden tid og den er for længst væk nu og godt det samme. Håber man vil nyde billederne fra dengang, verden ikke var så sikker som idag.
1. SKODA NR. 184, LINJE 2, OLOMUSC JUL 1993.
[image]
2. Skoda NR 7079, LINJE 2, BRATISLAVA, APR 1993.
[image]
3. SKODA 7931, LINJE 9, BRATISLAVA APR 1993.
[image]
4. SKODA 6338, LINJE 22, PRAG NOV 1994.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Sporvogne i udlandet - Tjekkiet/Slovakiet (4 foto)

af Niels Munch, 12/6 2019, 20:47 (1994 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

Mange tak for dit bidrag østfra incl. anekdote. Om de viste vogne:

1. Nr. 184, LINJE 2, OLOMUSC er en ČKD TATRA T3
2. Nr. 7079, LINJE 2, BRATISLAVA er en ČKD TATRA K2
3. Nr. 7931, LINJE 9, BRATISLAVA er en ČKD TATRA T6A5
4. Nr. 6338, LINJE 22, PRAG er en ČKD TATRA T3

Om ČKD TATRA, se: https://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CKD_Tatra .

PS: SKODA kom ret sent i gang med at producere sporvogne: https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Transportation .


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Tjekkiet/Slovakiet (4 foto)

af Steffen Dresler, 12/6 2019, 21:28 (1994 dage siden) @ Niels Munch

Der kan man bare se, SKODA = TATRA, selvfølgelig:-) Tak for korrektionen!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvogne i udlandet - BiH (1 foto)

af Steffen Dresler, 12/6 2019, 22:07 (1994 dage siden) @ Steffen Dresler

Det var godt at jeg/vi lige fik rettet sporvogns fabrikken til det rettelige TATRA.

Som bod fra min side endnu en TATRA, men her i Sarajevo i 1997-8.
Kendetegnende for sporvognene i byen var på dette tidspunkt, at størsteparten kørte rundt med skud- /granatsplinter huller og manglende vinduer, eller vindues åbninger isat pap/plade. Men her et pragteksemplar.
Sporvogne var et yndet mål fra RS side under krigen, da man fra den tidligere olympiske bob-slædebane højt oppe over byen, havde en direkte indsigt ned i byen. Og selv med 1½ flaske slivovits ombord, kunne man næsten ikke undgå at ramme. Så ret hurtigt var sporvognen absolut "no-go".

På billedet er sporvognsdriften så småt ved at komme i gang igen med de sporvogne der kunne køre/repareres.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvogne i udlandet - BiH (1 foto)

af Niels Munch, 8/9 2021, 10:15 (1176 dage siden) @ Steffen Dresler

Metro Report International 2 September 2021:

"Sarajevo orders first new trams in decades

BOSNIA & HERZEGOVINA: The Canton of Sarajevo has awarded Stadler a contract to supply 15 trams to replace obsolete vehicles, the first order for new trams for the city in many years."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/vehicles/sarajevo-orders-first-new-trams-in-decades/5981... .

Der fordres sign-in, men registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af Georg Schmidt, 13/6 2019, 00:29 (1994 dage siden) @ Niels Munch

[image]
München 1972.

[image]
Dresden 1975 på broen over Elben.

[image]
Am Hauptbahnhof Dresden 1975, lokomotivet er 211 047.

[image]
Rostock ved Hauptbahnhof 1973.
M v h
Georg

Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af Niels Munch, 13/6 2019, 03:11 (1994 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]


Kære Georg,

Tak for billeder; men er billede 1 ikke fra Nürnberg?

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af Georg Schmidt, 13/6 2019, 07:49 (1994 dage siden) @ Niels Munch

Du har ret Niels, så må jeg have været der også:-D , det er i øvrigt linie 3 til Tiergarten.
Med hilsen
Georg

Avatar

Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af Ove Nygaard, 13/6 2019, 12:16 (1994 dage siden) @ Georg Schmidt

Du har ret Niels, så må jeg have været der også:-D , det er i øvrigt linie 3 til Tiergarten.
Med hilsen
Georg

Hej Georg!

Selvfølgelig har du (også) været i Nürnberg, men det er nok mange år efter, at byen var berømt/berygtet - "don't mention the War" - , og fjernstyringscentralen - for nu at komme tilbage til et baneemne - kunne hedde FC Nürnberg, som ikke må forveksles med fodboldklubben FC Nürnberg, som netop er rykket ned i 2. Fussball Bundesliga, efter at være blevet nr. 18 i 1. Fussball Bundesliga i sæsonen 2018/2019!:-(


Jeg nævner disse ting til stor veneration for min gode ven, Niels Munck, som har startet denne "tråd", idet jeg er vidende om, at det ikke er historiske data om Fussball eller dette ædle spil i det hele taget, der optager(bjergtager) ham, men han bidrager med så meget godt til dette ædle forum, at det bør påskønnes - og det gør jeg hermed!:-)

Og så vel egentligt: D&V:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)

af HansA, 29/6 2019, 20:17 (1977 dage siden) @ Georg Schmidt

God aften i forummet

Billedet fra Rostock fik mig til at finde mine egne fotos fra mit første besøg i Rostock frem - det var d. 25. maj 1989.
Her mødte jeg for første gang vogntypen ET54 / EB54, også kaldet LOWA-vogne - for mig er det indbegrebet af DDR-sporvogn. Der var enkelte vogne af denne type i drift, da jeg var i Rostock.


[image]
Motorvogn 751 (Gotha 1954), Allee der Bauschaffenden, 25.5.1989


[image]
Interiør af motorvogn 751, 25.5.1989


[image]
Motorvogn 751 med 'typerigtige' bivogne, Allee der Bauschaffenden, 25.5.1989


[image]
Motorvogn 751, Hamburger Strasse, 25.5.1989


[image]
Bivogn 854 (LOWA 1956) + motorvogn 753, Marienehe, 25.5.1989

Kilder:
Kurt Groppa: Chronik 111 Jahre Rostocker Strassenbahn. Rostocker Strassenbahn AG, 1991
Strassenbahn-Archiv DDR 1. Transpress 1983

v.h.
Hans A

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak