Piet Van Deurs: Hvad er det ?
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.Men hvis det er forklaringen, undrer det mig stadig, at kontakten tilsyneladende har været åbnet derpå lukket og "forseglet" igen (måske fordi sikringsmontøren havde tabt et par af skruerne) for ikke alt for mange år siden …
Kontakten er sejlivet. Den sad der også for knap 41 år siden 19. oktober 1978:
Nørre-Åby station set mod øst 19. oktober 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"