Piet Van Deurs: Hvad er det ?
Ja, nu er det sådan lige med at huske hvordan det var, det er jo mindst 30-40 år siden.
Det var sådan, at når der var foretaget bremseprøve eller ændret oprangering, skulle togføreren afgive færdigmelding til kommandoposten via færdigmeldingskontakterne. Aarhus havde dem og også Odense, i Fredericia gik det pr. radio og i Aalborg pr. telefon. Meldingerne kom efterhånden pr. radio alle steder.
I Aarhus var de anbragt på hver side af trappenedgangen, på hver side af kioskerne samt på begge stolper ved Aarhus H skiltet, i spor 1 var der også et par stykker jeg husker ikke lige hvor de sad.
Fungerende havde færdigmeldelamperne øverst til højre på tavlen med knapper.
Århus H stationsbestyrerens tavle med knapper for ind- udkørsel færdigmelding sporisolering m v.
Til venstre for knapperne blev der i forbindelse med fjernstyringen mod Brabrand indsat en graveret sportavle der viste bl.a vesnstresporsignaler m m.
Her min gamle ven og kollega otas Alf B Sillesen der er fungerende og overportør Leon Christiansen ved det gamle type LME 1929 anlæg i post 5 Århus H i 1977.
M v h
Georg