Sporskifte 931 - Kh eller Gb?
På en: "København H. Skematisk sporplan", bragt som bilag i DJKs Jernbanen nr. 7/1966 fremgår ikke noget sporskifte med det nummer på personbanegårdens område. Da drejeskiven yderst mod vest ved S-togsdepotet stadig er indtegnet på planen, må det formodes, at den er aktuel for perioden ca. 1940 - 1960.
På Belvedere-områdets yderste sporgruppe ved Enghavevej lå sporvifter med sporskiftenumre fra 901-921.
Personvognen, som vi ser i baggrunden, har i første omgang fået mig til at tvivle på, at billedet er taget på Gb, som "nogen" ellers har anført på bagsiden.
Modsat ved S-togsdepotets yderste sporgruppe, der endte ved drejeskiven og dæmningen for kvægtorvssporets overførsel, der efterfølgende fulgte Ingerslevsgade og S-togssporet mod Valby, har vi en sporvifte med sporskiftenumrene 941-946.
Det kan så måske tyde på, at sporskiftet er taget på nærtrafikopstillingssporene langs Ingerlevsgade, inden der blev ændret på disse i forbindelse med anlægget af S-banen. Nedenstående foto, som er fremkaldt på samme type fotopapir og i samme format som sporskiftefotoet, viser netop en (nærtrafik-) O-maskine under vandtagning muligvis ved en vandkran ved nærtrafikremisen, der lå omtrent, hvor Dybbølsbro station blev anlagt. Kan stakittet og plankeværket i baggrunden mon være ved Ingerslevsgade?
Udfra dette materiale at dømme fandtes altså ikke på personbanegårdens område (incl. opstillings- og depotspor) nogen sporskiftegrupper med numre i 930`erne. Men hvor gammelt er billedet? Sporskiftelygten er vel ikke af nyeste model, på den anden side synes jeg ikke portørens kasket og uniformering iøvrigt virker som om billedet er taget før krigen.
Mon en: "København G. Skematisk sporplan", hvis en sådan tilsvarende findes, kunne give os svaret.
Er det sandsynligt, at man på Gb har haft spornumre i "hullet" mellem 901-921 og 941-1946?
Tak for dine meget fine og oplysende betragtninger.