Remisen ved den gamle Klampenborgbanestation ved søerne
Kære alle
Et par spørgsmål med en lang indledning!
Den oprindelige Klampenborgbane station fra 1863, senere kaldet Station II, har på et tidspunkt haft forkortelsen Kn. Den 3. januar 1887 indviedes en helt ny station ”(Kjøbenhavns) Klampenborgbanestation” oppe ved Gyldenløvesgade næsten over for den nuværende ”Grevinde Danner stiftelse”. Denne station blev internt betegnet som Station III – og blev bygget som en selvstændig station med eget Maskindepot og nogle opstillingsspor og stationsgrænser. Stationen fik forkortelsen Kn og remisen/maskindepotet skulle jo så egentligt (min tanke) have været benævnt ”Maskindepot Klampenborgbane station” forkortet Mdt Kn.
Den oprindelige Klampenborgbane station blev i samme periode udvidet og fuldstændig ombygget og den fik fra 1887 navnet ”(Kjøbenhavns) Nordbanestation”, forkortet Ki. Den bibeholdt det normale interne betegnelse som Station II. Som en lille pudsighed opføres en ”aflastningsstation” benævnt ”Holtebanegaarden” mellem stationerne II og III åbnet 1. maj 1900.Billede nedenunder (udsnit) optaget ca. 1890 visende den nordøstlige del af baneterrænet med den omtalte lange 2 sporede træremise (Mdt Kn?) i midten af billedet og Station III (Kn) til højre derfor. Bemærk i øvrigt Grevinde Danner stiftelsen helt til højre. Foto:kbh-museum-65406.
I ”Lokomotivernes kørselsfordeling” (dem jeg har kopier af) er der intet som helst nævnt om et Mdt Kn overhovedet, udelukkende ”København H” eller ”København Ø” (Østerbro). Fra 1902 findes der yderligere ”København G”, der er det nye Maskindepot på den nye godsbanegård, senere kendt under forkortelsen som Gb og som vi kender idag.Disse tre maskindepoter, H, G og Ø, forbliver at være anført frem til Kørselsfordelingen af 1. oktober 1912, hvor så København H bortfalder og i stedet kommer ”Københavns Nordbanegård”. Den nye 3. banegård (Kjøbenhavns Personbanegård) bliver åbnet den 30. november 1911 (rigtigt ibrugtaget 1. december 1911), men stationerne II og III på det gamle banegårdsterræn ved søerne vedbliver at virke p.g.a. den manglende boulevardforbindelse til Østerbro (Østerport).
Kn lukker for trafik 1. december 1917 (sammen med Holtebanegaarden) og trafikken (Klampenborg) gennemføres nu fra den 3. banegård (nu omdøbt fra Kjøbenhavns Personbanegård til Kjøbenhavns Hovedbanegaard). I en udgivelse er anført, at herefter blev remisen (Mdt Kn?) nedlagt/fjernet.
Frem til Nordbanestationens (Station II) lukning ved åbningen af det sidste spor i Boulevardbanen pr. 30. november 1921, er dele af den oprindelige Mdt København H jf. billeder stadig anvendt med ca. 6 spor, men remisen (Mdt Kn???) blev angiveligt fjernet (mangler fotodokumentation) i 1917.Nedenunder et billede fra 1919 af den nu lukkede Holtebane station og i baggrunden den oprindelige remise (København H) med en litra O og K udenfor. Det resterende er ved at blive enten nedrevet eller afhændet til anden side af både remise og værksteder. Foto: Danmarks jernbanemuseum uden nummer (scannet før jernbanekilder)
Så spørgsmålene er:• Har der i det hele taget været en benævnelse for denne remise/maskindepot ved Klampenborgbanestationen eller har remisen – uagtet anført som selvstændig i 1887 med en (min) muligvis egen forkortelse som Mdt Kn – ”bare” være regnet som en del af København H, med lokomotiver for Nord- og Klampenborgbanerne?
• Er den senere betegnelse ”Københavns Nordbanegaard” så ikke bare en navneændring for København H inkl. ”mit” Mdt Kn?Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steff,
Billedet anført som værende fra 1919 viser Kjøbenhavns Holtebanestation, som var en slags "myldretidsstation" og en underafdeling af Kjøbenhavns Nordbanegaard og derfor ikke var nummereret med romertal. Stationen var ikke selvstændig station og kun ekspeditionssted for persontrafikken. Den var lukket i perioder under 1. Verdenskrig. Den blev officielt nedlagt fra 12.03.1917 men blev derefter lejlighedsvis benyttet til billetforsalg indtil 1921. Det er vist dette, som fremgår af det pixelerende skilt ved indgangen. Så fotoets datering er uden tvivl korrekt.
1) Remisen ved Klampenborgbanegården var - så længe den eksisterede - "bare" en del af Kjøbenhavns Hovedbanegård, med lokomotiver for Nord- og Klampenborgbanen. Opdelingen i Station I, II og II var en opdeling, der mest havde karakterer af intern orientering for stations- og togpersonalet. Der fandtes uofficielt også en "Station IV", som var personalets betegnelse for et værtshus i nabolaget, hvor man som regel kunne træffe visse medarbejdere efter fyraften eller i deres frokostpause.
2) Fra åbningen af Kjøbenhavns Godsbanegaards maskindepot er dette det overordnede maskindepot. Der fandtes mig bekendt ikke noget Mdt Kn. Derimod spillede Mdt Kk rimeligvis med i puslespillet fra åbningen af Boulevardbanen 1. december 1917. Når der kan ses en litra O og K udenfor remisen i baggrunden på billedet fra 1919, vil jeg tro og mene, at det blot er fordi, at et eller andet sted skulle de jo holde, mens de ventede på at komme videre, ligesom man jo også har haft brug for at dreje maskinerne (i hvert fald K-maskinen) et sted. Deres tilstedeværelse er ikke udtryk for, at remisen var et maskindepot.