Damp i Aarhus 1952
Maskindepoternes køre- og maskinbøger viser personale- og maskinbenyttelsen i de enkelte tog. Desværre er bevaringsprocenten af disse ret lav, men lidt er der dog. Jeg har valgt søndag den 29/6 1952 som eksempel med afgående damploko fra mdt Aarhus.
Fra Aarhus var i sommeren 1952 indsat 13 E, 7 R, 6 H, 4 D, 7 K, 6 F, 4 Q, 1 Hs og 1 traktor. 1 MP, 1 MX, 2 MV, 4 MK-FK, 24 MO og 10 MO med kedel.
Herunder afgående loko mod syd:
Under personale ses udvaske maskinerne og derunder stor og lille reserve.
Køreplansside der viser tog 60 som var et hurtigt eksprestog fra Aalborg til Nyborg kun med standsning i Randers, Aarhus, Fredericia og Odense.
Tog 60: P 928 AC-CAR-CM-CM-Dc
Tog 1976: H 783 CQM-CM-CM-CM-EH
Omløb for P-maskinerne i Padborg ( 925, 927, 928, 929, 931,932 og 933). De kom langt omkring og blev i sommeren 1953 alle flyttet til Aarhus for kørsel i bl. a Nordpilen mellem Fredericia og Frederikshavn.
Herunder afgående damploko mod nord:
Tog 945: P927-EC-AF-CM-CM-CM-CM (stammen fra tog 19 fra Nyborg).
Tog 951 Aarhus Havn-Struer via Langå: Struer K 598 CME-CM-AR med Struer personale.
Tog 1921 D 898 CM-CM-CM-EH-DA
Tog 1971 P 933 CM-CM-CM-CM-EC (Stammen af tog 51 fra syd).
Den legendariske H 790 tog sin daglige tur med godstoget fra Aalborg til Aarhus i mange år og var også på banen i 1952.
Køreplansside der viser tog 945 som var et meget hurtigt ekspestog indført fra sommerkpl 1950 Aarhus Frederikshavn med forbindelse til Gøteborg og Oslo og kun stop i Randers, Aalborg og Hjørring.
Tog 669 kommer fra Grenå havn med forbindelse fra København via Hundested oprang MO-CP.
Fortsætter senere med særtog m. v.
M v h
Georg