Færgeanvendelse Warnemünde-Gedser 1940 -

af Steffen Dresler, 26/12 2018, 12:03 (2228 dage siden) @ Svend

Kære Svend

SELVFØLGELIG vidste de danske myndigheder at der ville ske noget, da bl.a. militærattacheen i Berlin var blevet informeret på et tidligere tidspunkt (d.v.s. at UM og Krigsministerierne vidste besked). DSB Generaldirektorat og dermed Trafik og Handelsministeriet var blevet informeret om bevægelser syd for grænsen (sporene proppede) og der afventedes tog. Trafikkontoret og Maskindepotet i Padborg havde modtaget orienteringer fra tyske jernbaneembedsmænd allerede fra den 7. april og sidst men ikke mindst var Mdt Gedser blevet bedt om at have en maskine klar (opfyret) til brug ved første færge fra Warnemünde (vistnok ank. Gedser 0540).
Jeg hverken kan eller har haft mulighed for at gå nærmere ind i de større og dybere detaljer, da jeg ikke har haft adgang til disse (stadig belagt med restriktioner). Men ovennævnte informationer er almen kendte og kan findes på RA som tillæg i diverse rapporter mv.

Desværre var jeg historisk en idiot dengang jeg første gang skrev om disse tiltag i bogen ”Tyske krigslokomotiver på danske spor, DSB litra N og T” på Lokomotivets forlag i 1998. Det vil sige, at jeg fuldstændigt undlod at lave et noteværk og har kun anført ”standard kildemateriale”. Det vil sige at mine ovennævnte bemærkninger nok ikke i dag kunne stå for en historisk evaluering selvom jeg har læst dem. Ved bare ikke mere i hvilken sammenhæng og hvor. Så du må tage det som pålydende!

Med venlig hilsen og god 2. juledag til alle.

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak