DSB F 472
Så må det jo være en Vamdrup-F.
Ja, lige netop.
1910-20 var arbejdet i Lunderskov helt integreret i kørselsfordelingerne i Vamdrup. De mange lokalgodstog mellem Vamdrup og Lunderskov blev i kørselsfordelingen benævnt "forbindelsestog".
Fra 1920 og frem voksede aktiviteten på maskindepotet i Lunderskov. I 1923 havde Lunderskov 2 K-maskiner og 1 D-maskine i tur 8 med 5 sæt personale. Man kørte til Padborg, Esbjerg og Fredericia og der var også egen rangermaskine. K-maskinerne forsvandt efterhånden og blev erstattet af D-maskiner. Omkring 1932 forsvandt strækningsmaskinerne - sikkert i forbindelse med Knutzens rationaliseringer - men personaleturen beholdt man i Lunderskov de næste mange år, blot med kørsel med fremmede maskiner. I begyndelsen af 50'erne forsvandt strækningsturen og Lunderskov blev et rangerdepot med 3 mand i turen. Omkring 1959 led Lunderskov vel af det samme problem Brande efterhånden også havde med for lidt arbejde og rangermaskinen forsvandt. I Vamdrup var der efter 1920 stadig "kul på". Ved årsskiftet 1926-27 havde man hele 6 H-maskiner med 4 stk i 9. tur og 2 i reserve samt nogle D-maskiner. Det hele sluttede i foråret 1928 hvor lokomotiverne blev flyttet til Padborg. Der er nok sket en afmatning i begyndelse af 30'erne for efterhånden kunne Padborg klare sig med 1-2 H-maskiner og de overskydennde blev sendt tilbage til Aarhus. Dette blot lige et hjørne af aktiviteterne i Sønderjylland.
M v h
Georg