Gæt en bane - Gornergratbahn epilog (10 fotos)

af Niels Munch, 1/11 2018, 21:21 (2248 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for supplerende fotos!

Studieturen til det metersporede Schweiz fandt som nævnt sted i SEP 2010, altså for 8 år siden, og er derfor næppe duelig til det historiske forum. Alligevel vover jeg at hidsætte mine resterende fotos fra Gornergratbahn i dette forum - for at holde sagen samlet:

[image]Gornergratbahn, depotet i Zermatt med Bhe 4/8 nr. 3052 (SLM 1993).

[image]GGB Bhe 4/4 nr. 3061 (SLM 1981) rangerer i Zermatt, og maverne trækkes ind.

[image]GGB Bhe 4/4 nr. 3061 med åben bogiegodsvogn MGB ex BVZ Rkm nr. 2652.

B-enden af 3061 ser ganske anderledes ud end A-enden, idet den normalt var tilkoblet styrevogn Bt 3071, deraf overgangsdøren. Undervognen af den åbne godsvogn stammer fra personvognen C4 nr. 34, bygget til Visp-Zermatt af SIG 1890.

[image]SLM-tog med Bhe 4/8 nr. 3054 ved afgang fra GGB stationen i Zermatt.

[image]GGB delvist lavtgulvstog Bhe 4/6 nr. 3083 (STADLER 2006) i Zermatt. T.h. gemmer sig He 2/2 nr. 3003.

[image]Interieur i STADLER-tog.

Driften afvikles normalt med SLM-togene fra 1993 og STADLER-togene fra 2006, som i øvrigt kan multiplekøres med hinanden. Der er bestilt yderligere 5 STADLER-tog til lev. 2020-21, hvorefter banen kan betjenes i 20 min. takt.

[image]Forsyninger til Gornergrat leveres med godsmotorvogn Dhe 2/4 nr. 3015, ex Bhe 2/4 (SLM 1949) og godsvognen Kklm 3611.

[image]STADLER-tog under ankomst til Gornergrat. Bag toget og skydækket Matterhorn.

Først med bygningen af lavinegallerier i 1941 blev helårsdrift muligt, hvilket er et "must" i et populært vintersportsområde. Motorvognenes tilkomst i fyrrene medførte en mærkbar reduktion af rejsetiden, idet Rowan-togene kørte med max. 9 km/t.

[image]Kig på/ud af et af GGBs længste lavinegallerier.

Som tidligere nævnt overleveres vogne fra MGB til GGB ved hjælp af diesellok, hvoraf dette blev benyttet:

[image]MGB Tm 2/2 nr. 74 (Ruhrthaler 3574/1958) i Zermatt.

Lokomotivet var bygget som normalsporet og gjorde karriere i Tyskland indtil ombygningen til meterspor i 1991, hvor det kom til BVZ i Schweiz.

Alle fotos fra GGB den 07.09.2010 ved undertegnede (nm).

Udover kørsel på GGB, BVZ og FO bød studieturen også på rejser med RhB, inkl. over Berninapasset og til Tirano i Italien. Flere korrespondancer med få min. overgangstid fungerede som efter et schweizerur, og først med FS-regionaltoget Tirano-Milano gik det galt p.g.a. en klækkelig, italiensk forsinkelse.

Men det er en ganske anden historie :-) .


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak