Gørlev sukkerfabriks sydbane

af Jens Vesterdahl ⌂, 28/9 2018, 15:33 (2324 dage siden)

Goddag i herreværelset.

En artikel her på stedet om Gørlev sukkerfabrik pirrede min nysgerrighed. Det anføres bl.a. at de tilhørende roebaner ved etableringen bestod af en nord- og en sydbane, hvor sidstnævnte gik til godset Falkensteen syd for Slagelse, og så er vi ikke langt fra Dalmose, hvor jeg bor.

Der skal ikke meget til at lokke mig til at nørde jernbanearkæologi på Google Maps, og Det kgl. Bibliotek har jo gjort den sport mere interessant med muligheden for at overlejre luftfotos og gamle kort, så man direkte kan se, hvor der bør være spor i landskabet. Altså måtte jeg lige se, hvordan roebanen kom til Falkensteen.

Der er ikke meget tilbage i dag, men selv om jeg tidligere har hygget mig med at følge roebanerne på luftfotos fra 1954, så har jeg alligevel opdaget en eksotisk detalje, som havde undgået min opmærksomhed.

Roebanen krydser nemlig Vestbanen mellem Forlev og Slagelse, samme sted hvor Vestbanen krydser Vårby Å - og roebanen benytter samme lejlighed til at krydse åen. Altså en bro under broen. Det har jeg ikke set eller hørt om før i Danmark, men jeg kan da sagtens forstå hvorfor man i dette tilfælde har gjort det. Når man nu skal krydse både å og bane, hvorfor så ikke bruge et sted, hvor der alligevel er passage under banen?

Er der nogen der har billeder af det pragtfulde arrangement, og har det mon fandtes andre steder i kongeriget?

Mvh
Jens

[image]
Skærmbillede fra Det Kgl. Bibliotek - Danmark set fra Luften


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak