Banepakker, Rejegods, Kurergods
Kære Morten
Bagage og ekspresgods forsvandt 5. februar 1990, det klassiske begreb "banepakker" ophørte 3. december 1990, banepakker var herefter kun en særlig fragtberegningsform for gods på normale fragtbreve. Stykgodset blev af DSB solgt pr. 1. august 2000 til DF Logistik A/S. Vognladningsgods overgik fra 1. januar 2001 til Railion Danmark A/S.
Kilder:
1. Taksttabeller for JFJ, SJS og DSB fra 1865 til 1990 udgivet 2007 af Mogens Holsted Larsen, Viggo Lauritsen og Freddy Rasch Andersen
2 DSB Årsrapport 2000.
venligste hilsener
Lars Viinholt-Nielsen
Kære Lars og Niels,
En medvirkende grund til, at jeg spørger, er, at med de nævnte begrebers bortfald samt opsætningen af billetautomater og senere rejsekortstandere ophørte også den gamle klassificering af ekspeditionomfanget på jernbanernes standsningssteder, og et klassificeringssystem benyttes herefter kun i forbindelse med sikkerhedsforhold. For DSB, som gennem årene har været dem, der definerede begreberne omkring ekspeditionsomfang, er alt i dag kommunikeret som "station", og dette vil jeg - når lejlighed byder sig - indarbejde i mit BaneData. Tak for jeres hjælp og god søndag!
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.