Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af Poul Erik Bjerre, 21/12 2012, 18:26 (4399 dage siden)

Hej.

Trigget af at Signalposten årgang 1987 nu er on-line, stiller jeg nu et spøgsmål, som før har tænkt over:
Under "Læserne bygger" side 187 (i nr. 4) er der omtalt en "kølevogn" litra IT.
Under dette litra på jernbanen.dk kan man læse flg. om litra IT (den ombyggede version):
"Lukket hvid godsvogn. Trykluftledning. Rangerskruebremse på høj platform. Islast 600 kg."
Her kaldes den "lukket hvid godsvogn" – mens den i Signalpostens artikel "Kølevogn".
Fint nok – sådan set ikke nogen uoverensstemmelse her.
Som jeg har forstået det, kan man definere en "kølevogn" som en hvid godsvogn med iskasser beregnet på at holde letfordærvelige fødevarer afkølede og friske. Desuden har den en kraftig ventilationsmekanisme (mere en bare jalousier). Der er normalt ikke deciderede kølemaskiner "om bord".
I modsætning til almindelige hvidmalede godsvogne, som også er beregnet på letfordærvelige varer, men uden iskasser og gerne med jalousier som ventilation. Disse vogne kan derfor ikke holde varerne så friske så længe som deciderede kølevogne.
Så kommer spørgsmålene:
1) Ifølge ovenstående beskrivelse har litra IT en islast – og ifølge tegningen (både i SP og på jernbanen.dk) har den ventilatorer – vist kaldet Flettnerrotorer og kan derfor ifølge min hjemmelavede definition ovenfor kaldes en "kølevogn". Alligevel kaldes den bar "hvid vogn" på jernbanen.dk
2) Hvis den er en egentlig "kølevogn", hvorfor har den så ikke litra IK + et 3. bogstav som alle "ordentlige" kølevogn. Jeg taler omlitreringsstandarden efter 1941.
Hvis IT ikke er en egentlig kølevogn – hvad er så forskellen på den og på egentlige "kølevogne".
M.v.h. Poul Erik Bjerre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak