En GM fra dengang - Perronbrug i Aalborg?
Var det normalt at bruge den fjerntliggende perron i Aalborg til nordgående tog i 1970'erne, eller gjorde man det kun når passagerne skulle skifte tog i denne retning?
I min tidligere karriere har jeg været togbetjent og togfører i Aalborg og også tillidsrepræsentant for togpersonalet samme sted i midten af '80erne. I den egenskab "morede" jeg mig med at foreslå funktionsleder T, at man netop i forsinkelsestilfælde skulle tage tog ind i spor 3 og lade toget mod Frederikshavn afgå fra spor 4, hvilket også skete "en gang imellem".
Der kan argumenteres for og imod, og det blev der da også gjort fra funktionslederens side. Den skitserede fremgangsmåde gør det let for skiftende passagerer fra det ankommende forsinkede tog at skifte og der kan måske skæres et par minutter af forsinkelsen. Til gengæld skal de mange/flere, der skal fra Aalborg lokalt til stationer nord for Aalborg ned ad trappen fra spor 1, gennem perrontunellen og op ad trappen til spor 4 (dengang var der ikke elevatorer på Aalborg station) og på samme måde skal passagerer fra det forsinkede tog og som kun skal til Aalborg ned ad trappen fra spor 4, gennem perrontunellen og op ad trappen til spor 1. Endelig skal toget, der skulle have afgået fra spor 1, omrangeres til spor 4.
Tidligere var maksimal indkørselshastighed fra SI-signalet til spor 1 75 km/t og til spor 3 60 km/t. I dag er den 60 km/t til begge spor (det går den forkerte vej).
I dag anvendes spor 3/4 vist nok sjældent som skifte-mulighed i nordgående retning - det hele ordnes i spor 1 og ankommende tog ankommer i samme spor, som det afgående tog holder i. Vist nok fordi der i dag er tre tog pr. time mod syd fra spor 3/4 og kapaciteten derfor er mere udnyttet end tilbage i '70erne og '80erne, hvor der som oftest kun var ét tog i timen mod syd og det næsten altid fra spor 4. Ulempen ved at have to tog i spor 1 og med skift fra bagerste tog til forreste tog må (vel) være at det ankommende tog i spor 1 skal køre ind med lav hastighed (nogen kan sikkert fortælle nærmere).
Men mon ikke de nuværende trafikledere i kmp Aalborg generelt kan berette nærmere og jeg ved, at nogle af "de gamle rotter" fra '70erne og '80erne også læser med her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg