Kalenderlåge 19 - løsningen - jernbanetermologi lidt om
Hej Carsten
ikke for at skuffe dig,når vi aligevel i andre tråde er inde på sprogbrug kontra jernbanetermologi
MEN
al kørsel ti havnestationen foregik som rangering, ( der var et rangergrænsemærke ved havneforbindelsessporet ) - så derfor er Frederikshavn i jernbanetermologien defineres som en endestation, fordi
strækningen Aalborg - Frederikshavn ender der
strækningen Skagen - Frederikshavn ender der
strækningen Aalborg - Sæby - Frederikshavn (gamle dage)ender der
Endestation fordi der kan laves omløb
IKKE sækbanegård, fordi sporene ikke ender blindt
Helsingør er en sækbanegårdmvh
henning h087en beklager !!
Hej Henning
Aha, så ligger forskellen måske primært i, at der ikke kan laves omløb i Spor 1 og 2 på Frederikshavn (ny) Banegård, mens der kunne omløbes fra alle (dvs. begge) perronspor på Frederikshavn (Gl.) Station ?.
Togene kørte rigtignok som rangertræk til Frederikshavn Gl. Havnestation, men jeg mindes ingen rangergrænsemærker på Frederikshavn Ny Havnestation - i givet fald, hvor stod de henne ?.