Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 1. del) 1977 (9 illustrationer)

af Niels Munch, 25/1 2018, 17:31 (2499 dage siden)

God aften i Forum,

Som jeg røbede i indlægget om Heeresfeldbahnlok HF 130 C, var familieferien i Østrig i juni 1977 henlagt til et hotel i Schüttdorf, 750 m fra Pinzgauer Lokalbahn's depot Tischlerhäusl i Zell am See's sydlige udkant.

Det er godt 40 år siden, og da banen 3. januar i år fyldte 120 år, har jeg scannet diapositiverne for at kunne vise dem her:

[image]ÖBB dieselhydraulisk 760 mm lok 2095.01 (Waggonfabrik Simmering 77664/1958 ved remisen i Tischlerhäusl 19.06.1977 (nm).

ÖBB Reihe 2095, hvoraf der i alt blev bygget 15 stk. til ÖBBs 760 mm baner, forestod den daglige trafik på PLB, der rådede over 2095.01, 02, 03 og 11. Se også denne "skæbneoversigt": http://www.pospichal.net/lokstatistik/15206-bb2095.htm .

[image]ÖBB 2095.02 (WLF 18127/1960) med "strømliniepersonvogn" B4ip 3062 i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Denne bogievogntype, bygget af Simmering 1940 i en ren personvogns- og i en kombineret person- og pakvognsudgave, var grundstammen i persontrafikken:

[image]Kombinerede "strømlinievogne", forrest BD4ip 4265 (Simmering 1940), Tischlerhäusl 19.06.1977 (nm).

"Strømlinievognene" blev i øvrigt moderniseret, først med polstrede sæder i 1950'erne, så i årene 1961-67 med Webasto-oliefyr og delte vinduer.

I remisen fandt vi yderste reserve (som vist næppe var helt køreklar, og veterantogskørsel tænkte ingen på):

[image]

[image]ÖBB dieselelektrisk Gepäcktriebwagen 2091.03 (Simmering/ÖSSW 65689/1936) 20.06.1977 (nm).

ÖBB Reihe 2091 blev bygget i 12 eksemplarer, se også "skæbneliste": http://www.pospichal.net/lokstatistik/15203-bb2091.htm .
Da vi ikke kunne fotografere den udendørs, må jeg supplere med denne skitse:

[image]ÖBB 2091.01-12.

Bemærk 2 faste aksler - med hver sin banemotor - flankeret af énakslede bisselbogier; og t.h. et pakrum.

Samme akselanordning havde de første 6 "strømlinievogne" fra 1937 (!); men de viste sig at have dårlige løbeegenskaber og blev siden ombygget med traditionelle bogier.

[image]ÖBB 2095.03 (WLF 18128/1960) i Tischlerhäusl 20.06.1977 (nm).

Ved overkørslen i Schüttdorf persontog fra Krimml:

[image]ÖBB 2095.11 + BD4ip + 3 B4ip, ank. i Zell am See kl. 14:10, Schüttdorf 20.06.1977 (nm).

Sådanne 2 stammer var i dagligt løb. Og inden vi forlader depotområdet i Tischlerhaüsl et kig på vinterberedskabet:

[image]ÖBB Klima-Schneepflug Nr. 98506 (omb. 1959 af Hw Knittelfeld) 19.06.1977 (nm).

Jeg må bryde her og fortsætte i 2. del.


Bedste hilsener
Niels

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 1. del) 1977 (9 illustrationer)

af Lars Henning Jensen, 25/1 2018, 20:35 (2499 dage siden) @ Niels Munch

God aften i Forum,

Som jeg røbede i indlægget om Heeresfeldbahnlok HF 130 C, var familieferien i Østrig i juni 1977 henlagt til et hotel i Schüttdorf, 750 m fra Pinzgauer Lokalbahn's depot Tischlerhäusl i Zell am See's sydlige udkant.


[> Jeg må bryde her og fortsætte i 2. del.


.... - som vi glæder os meget til!!!!
/LH


Bedste hilsener
Niels

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 2. del) 1977 (+8 fotos)

af Niels Munch, 25/1 2018, 21:01 (2499 dage siden) @ Niels Munch

..... fortsat:

Af et andet indlæg fremgik, at vi under ferien ved Zell am See foretog en biludflugt via Grossglockner til Reisseck-Höhenbahn, der desværre var indstillet p.g.a. byggeaktivitet, og retur til Zell am See via Felbertauerntunnel og Mittersill (station på Pinzgauer Lokalbahn). Og ved Heimatsmuseum og Felberturm i Mittersil stod:

[image]

[image]

[image]ÖBB damplok 298.55 (Krauss-Linz 4182/1899) i Mittersill, 21.06.1977 (nm).

Lokomotivet har ingen særlig relation til PLB og er senere opstillet i Kaprun. Men Reihe 298 (kkStB Reihe U) var en meget udbredt 760 mm loktype. Og så var det det eneste damplokomotiv, vi stødte på langs PLB (og ingen havde endnu tænkt på veterantogsdrift).

På vej i Salzach-dalen mod Zell am See, mellem Piesendorf og Zell, fulgtes vi med returgodstoget fra Krimml:

[image]

[image]

[image]PLB returgodstoget fra Krimml med 2095.01 i Salzachdalen 21.06.1977 (nm).

Togførervognen, der skimtes, ÖBB C4ip 3045 var banens første stålbogievogn (Waggonfabrik Simmering 1932). Øvrige vogne var 2 GGm + SSm + 6 WW overføringsvogne med 1 ballastvogn hhv. 5 UIC lukkede godsvogne.

Dagen efter gik bilturen til Zell am Ziller og Jenbach via Krimml og Gerlosstrasse. Og på tilbagevejen var det togtid i Krimml:

[image]ÖBB 2095.03 med persontog i Krimml (afg. 15:30, ank. i Zell am See 17:15 (!). 22.06.1977 (nm).

Naturligvis færdedes vi også i selve Zell am See, og da var det nærliggende at tage PLB fra trinbrættet ved Tischlerhäusl; på den korte tur blev der som regel ikke billetteret:

[image]ÖBB 2095.01 ank. Zell am See 24.06.1977 (nm).

Inden vi skulle aflevere lejebilen, nåede vi faktisk også en tur til Salzburg; men det er en anden historie.

PS: Følgende litteratur var uundværligt kildemateriale:

Krobot - Slezak - Sternhart: "Schmalspurig durch Österreich", Verlag Slezak Wien 1975
Herbert Fritz: "Pinzgauer Lokalbahn", Club 760 (Freunde der Murtalbahn) 1976.


Bedste hilsener
Niels

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 2. del) 1977 (+8 fotos)

af Gert, Aalborg, 26/1 2018, 00:09 (2499 dage siden) @ Niels Munch

Herlige billeder. Heldigvis lever banen endnu på trods af svære oversvømmelsesskader.
På et tidspunkt stod der også et damlokomotiv af lignende type opstillet ved Mittersil station.

Gert

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 2. del) 1977 (+8 fotos)

af Niels Munch, 26/1 2018, 10:21 (2499 dage siden) @ Gert

Herlige billeder. Heldigvis lever banen endnu på trods af svære oversvømmelsesskader.
På et tidspunkt stod der også et damlokomotiv af lignende type opstillet ved Mittersil station.


Hej Gert, tak for tilbagemeldingen. Mon ikke, det er det samme lokomotiv i Mittersill - ÖBB 298.55, man har flyttet lidt rundt på?

Bedste hilsener
Niels

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 2. del) 1977 (+8 fotos)

af K564, 26/1 2018, 15:49 (2499 dage siden) @ Niels Munch

[image]ÖBB 2095.01 ank. Zell am See 24.06.1977 (nm).


Som altid nogle dejlige billeder Niels.
Jeg var forbi Zell am See i marts 2014. Der er sket en del både med spor og materiel på de næsten 40 år. Dette fremgå de to foto fra min turen.

[image]

[image]

Hilsner Keld

Pinzgauer Lokalbahn (PLB, 2. del) 1977 (+8 fotos)

af Niels Munch, 26/1 2018, 18:08 (2498 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for dit bidrag!

Ja, der er sket en pæn udvikling på banen over årene, ikke mindst efter overdragelsen til Land Salzburg og Salzburger Lokalbahn pr. 01.07.2008.

Man kan hæfte sig ved såvel nyt materiel som veterantogskørsel, og at der for os "togtosser" stadig er noget "at komme efter", vidner f.eks. denne ret aktuelle materielliste om: http://www.pinzgauer-lokalbahn.info/content/dam/websites/pinzgauerlokalbahn/Downloads/P... - downloaded herfra: http://www.pinzgauer-lokalbahn.info/content/website_pinzgauerlokalbahn/de_at.html .


Bedste hilsener
Niels

Pinzgauer Lokalbahn (PLB) i 2012 (4 fotos)

af Niels Munch, 29/1 2018, 11:33 (2496 dage siden) @ Niels Munch

Go' formiddag,

Min gode ven og registreret bruger af nærværende forum, Niels Kroyer af Perth, har den gode skik "at se sig godt omkring", når han er i Europa. Således også i 2012, hvor han bla. besøgte Pinzgauer Lokalbahn, hvorfra følgende billeder kan vises:

[image]PLB Traditionszug med Mh 3 i Krimml, 05.07.2012 (NK).

Støttetenderlokomotivet Mh 3 (Krauss Linz 5433/1906) var oprindelig konstrueret til Mariazellerbahn, se https://de.wikipedia.org/wiki/N%C3%96LB_Mh .

[image]SLB motorvogn VTs 15 i Krimml, 05.07.2012 (NK).

Motorvognen er ex ÖBB 5090.05, se: https://de.wikipedia.org/wiki/StLB_VT_31%E2%80%9335#Triebwagen_5090_der_%C3%96BB .

[image]

[image]SLB styrevognstog med lok Vs83 samt vogne VBs201 og VSs101 i Krimml, 05.07.2012 (NK).

Diesellokomotivet er af typen Gmeinder D 75 BB-SE, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Gmeinder_D_75_BB-SE
og styrevognsstammen er leveret i 2008 af ŽOS Vrutky i Slovakiet.

Billederne er ganske repræsentative for det materiel, man finder på banen nutildags.


Bedste hilsener, ikke mindst til Niels down under
[image]
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak