Zillertalbahn 1977 (12 fotos)

af Niels Munch, 30/7 2016, 11:40 (3044 dage siden)

God middag i Forum,

Da jeg fornemmer en vis veneration for østrigsk smalspor, skal jeg i fortsættelse af mit indslag om Zillertalbahn 1968 vise mine egne fotos fra en ferie i juni 1977, hvor vores base var Zell am See (og det er ingen tanketorsk ;-)).

Onsdag, den 22. juni 1977, hvor skyerne lå og rullede og ikke rigtig kunne komme "over kanten", besluttede vi at kigge over i Zillertal i vores lejede VW Polo. Det skete via Krimml:

[image]Krimmler Wasserfälle er alpernes største med et fald på 300 m. Faldene er en del af Salzach-floden, hvis vande via Inn føres til Donau.

..... og ad Gerlos Alpenstraße via Gerlospass, hvor man dumper lige ned i Zell am Ziller:

[image]

[image]ZB D 8 (O & K/Jenbach 26615/1967) rangerer i Zell am Ziller, på vej mod Jenbach.

[image]Persontog mod Mayrhofen: ZB D 9 (O & K/Jenbach 26616/1967) - Gw 167 - 3 B4iph - B4i 30 ell. 31.

Der afventes krydsning med:

[image]Damptog mod Jenbach: Lok 2 ZILLERTAL med 2 af banens 3 "panoramavogne", 6 to-akslede personvogne og 1 pakvogn.

Panoramavognene er B4iph 32 og 34, ombygget fra åbne ZB-godsvogne Ol 200 og Ol 202 i 1956 af Karosserifabrik Karl Schreiner & Söhne, Wien. ZBs 3. panoramavogn, AB4iph 32 (ex Ol 201), har 1. & 2. kl. Den 2-farvede vogn i toget er Kioskwagen Ci 19 (bygget 1903).

[image]ZB lok 2 ZILLERTAL (Krauss-Linz 4506/1900) og "panoramavogn" i Zell am Ziller.

Herefter fortsatte vi bilturen mod Jenbach:

[image]ZB dieselelektrisk togsæt VT 1, ex DBs eneste sporvej Ravensburg–Baienfurt, ex RTM Rotterdam (hvor generatorvognen blev tilføjet), og nu atter i Holland hos Museumsbahn Stichting voorheen RTM.

Hos RTM blev de dobbeltrettede Düwag-vogne enkeltrettede, og diesel-generatorvognen, som ikke er selvkørende, tilføjet. Den har imidlertid selv 2 førerrum således, at den kan køre i 2-vognstog med enhver af motorvognene. Generatorvognen fik 1972 Düwag bogier fra Kölner Verkehrsbetriebe.

[image]ZB D 9 med sit persontog i Jencach. De 3 høje vogne er ex Lokalbahn Payerbach-Hirschwang, hvortil de atter er hjemvendt og én (nr. 36) ombygget til ET.

I 1968 var alle bogievogne blå, men i 1970'erne introduceredes den creme/blodorange æra, hvilket efter min ringe mening pyntede. De højbenede LPH-bogievogne var, da de blev leveret i 1926, Østrigs største 760 mm personvogne.

[image]ZB dieselhydraulisk rangerlok D 11, bygget O & K 25965/1960 til Rhein-Sieg Eisenbahn. En søstermaskine er D 10 (O & K 25923/1959 ex RSE).

[image]ZB dieselelektrisk lok D 7 (Gebus 429/1939, ex Lammingtal Schleppbahn).

[image]ZB lok 2 ZILLERTAL i Jenbach.

[image]T.v. dieselstammen og t.h. dampstammen i Jenbach; pakvognen bagerst er F 52 (ex DF 52 bygget 1900).

Alle fotos er fra 22.06.1977 (nm) og optaget på AGFA CT-18 diapositivfilm, monteret i anti-Newton rammer, hvis glas jeg har pudset som en gal :-| .

Så har jeg "skudt tom" f.s.v.a. Zillertalbahn for 39 år siden. Der skjuler sig supplerende oplysninger i de "indbyggede" links.

En samlet oversigt over ZBs trækkraft findes her: http://www.pospichal.net/lokstatistik/16601-zb1.htm .

Ellers må jeg henvise til bibelen: "Schmalspurig durch Österreich", Verlag Josef Otto Slezak, Wien 1975.

Bogen om Jenbach: "Drei Spurweiten, ein Bahnhof: Achenseebahn - ÖBB - Zillertalbahn" kan findes i Google Books.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak