Er nogen mon kyndig ....

af Jens MO-Møller, 29/12 2017, 22:00 (2602 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Jens MO-Møller, 29/12 2017, 22:25

Tydeligvis et motoraggregat på prøveplan til en 500-Mo, hvilket fremgår af de store ventilationsåbninger i hoveddynamoen og den "lille" hjælpedynamo. 1800-vognene havde et nummer større hjælpedynamo, og var lige som hoveddynamoen ventileret med luft via lodrette luftbælge, som fik tilført luften fra en i vognens venstre side i tagrundingen anbragt indsugningsrist. Dette indsugningssystem til dynamoerne var den direkte årsag til, at det dengang ikke var muligt i flæng at anvende maskinbogier fra 500-vogne til 1800-vogne og omvendt.

Så vidt jeg husker, blev der i slutningen af tredserne lavet en del forsøg med ventilering af dynamoer fra hhv. maskinrum og det fri og det endte med, at der ikke kunne konstateres nogen særlig stor forskel i tilsmudsning af dynamoerne, uanset ventileringsformen og herefter blev systemet med ventilering via bælge i 1800-vognene suspenderet, hvilket i høj grad gjorde det lettere for centralværkstederne at udveksle maskinbogier mellem de to vogntyper.

Venlig hilsen og godt nytår
Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak