MO med tre lampor
I begyndelsen af 1970´erne var dampen væk og signalreglementet trængte til en kraftig revision. Derfor udkom SIR 75, der gjorde op med en hel masse ældre tiltag, bl.a. de mange forskellige former for kendingssignaler med skiver og farver. MEN det medførte så en del ”panik” blandt jernbaneklubberne og det daværende DSB museumstog, da alt traktionsmateriel nu pludselig skulle udstyres med en 3. lanterne for at kunne opfylde kravet til SR 75.
Panikken kom først, da "man" i 1990-erne begyndte at tolke SR75 hårdt, og ikke fik gennemtænkt konsekvenserne.
Da SR75 fik virkning var det muligt med kun en hvid lanterne forrest, hvilket benyttedes på styrevognstogene, indtil diesellokomotiverne fik installeret separate røde slutsignallanterner. I den periode tillod man en hvid, da man så kunne lade de røde skiver sidde i de nederste lanterner.
Efter en del år fik fornuften igen et vist indpas, og man tillod veterantogslokomotiver at køre med færre end tre lanterner.
/Jan