S-maskinerne - hvor langt kom de omkring?
I Georgs indlæg med et uddrag af tjenestekøreplanen, kan man se, at tog 127 har et 18 minutters ophold i Næstved. Det er rigeligt til en vandpåfyldning og, med behændig rangering, måske også tilstrækkeligt til en hurtig gang kul.
Iøvrigt skrev Steffen tidligere, at årsagen til forøgelsen af kulbeholdingen var ønsket om at kunne foretage to dobbelt-ture, København-Hillerød. Modsat anfører W. Bay (Danmarks Damplokomotiver, s.125), at årsagen til forøgelsen af kulbeholdningen var ønsket om at kunne køre helt til Gedser efter ibrugtagningen af Storestrømsbroen i 1937. Kunne det tænkes, at Bay har ret m.h.t. den oprindelige årsag, men at det hurtigt viste sig, at den væsentligste fordel ved den forøgede kulbeholdning var, at man f.eks. kunne klare to dobbeltture i det Nordsjællanske.
Mvh
Hans Peter