Skiltegætter - Epilog: Dragør-Limhamn revival (3 fotos)
Efter en hæsblæsende tur fra Styx over Spodsbjerg, Gedser og Tårs nåede vi til Udkantsamager, nemlig Dragør, der har været stationsby (banen forsvandt 1957, havnebanen kom aldrig), garnisonsby (Dragør Fort fra 1914 blev nedlagt og privatiseret 2002) samt færgeby for overfarten til Limhamn.
Dragør var i sejlskibenes tid en overgang næststørste søfartsby i DK, kun overgået af København; men efter dampskibenes indtog ændrede havn og by karakter, og jernbanen bragte landliggere og turister til byen. Tanken om en passageroverfart til Limhamn i Malmös opland blev født. I 1934 indledtes en sommerfærgerute mellem de 2 havnebyer. To både sejlede på ruten: ALEXANDRA, der var en svensk turbåd, ejet af Nordisk Rute og Färgetrafik, og DRAGÖR, der var ejet af Aktieselskabet ”Dragør-Limhamn Færgen”, et konsortium bestående af flere dragørborgere.
S/S DRAGØR, bygget af KF&S 1896, beslaglagt af tyskerne 1944 og overlevede ikke krigen. MfS 000010968.jpg (CC-BY-NC-SA).
Limhamns Hamn i början på 1930-talet. Ångfärjan ALEXANDRA som gick några år mellan Limhamn och Dragör. I bakgrunden Ön. S/S ALEXANDRA var byggd 1875 i Stockholm och skrotades 1939. (S/S Alexandra (ex Nyland) bg. af Jern 1875 af W. Lindbergs A/B, Stockholm. 1932 köbt fra A/B Nyland, Sundsvall for Kr. 12.000 af Kapt J. H. Wiböl, Kbh., straks solgt til Nordisk Rute- og Faergefart, sst. 10/6 1939 anm. Solgt til Ophugning hrr Petersen & Albech, Kbh., efter 4 Aars Oplaegning). Tonnage: 151 br. och 84 net. Längd 33 m. Djupgång 2,6 m. Foto: Jeppsson, Eric (1896-1972). Malmö Museer nr. EJ 000134.
Ved Danmarks besættelse i 1940 måtte ruten indstilles.
Et særskilt kapitel er de danske jøders flugt til Sverige i 1943, bl.a. fra Dragør. Et af de anvendte skibe i denne historiske trafik var Dragør-kutteren K571 ELISABETH. Den er bevaret og restaureret under Museum Amager og sejler i sommer rundture med betalende gæster, sidste gang i uge 32.
K571 ELISABETH af Dragør, bygget 1941 af H. Jensens Baade i Køge. Foto: 06.07.2017 (nm).
Det er denne sommersejlads, som opslaget i indgangspartiet til "Café Espersen" omhandler.
Så sker der egentlig ikke "noget overfartsmæssigt" før i 1958, hvor ”Dampskibsselskabet Øresund A/S” foreslog at indsætte en bilfærge mellem Dragør og Limhamn. Selskabet blev drevet af de danske og svenske statsbaner, og herved bliver "sagen" lidt jernbanerelevant. Efter nogle begyndervanskeligheder sejlede M/S DRAGØR den første tur fra Limhamn til Dragør den 08.04.1960.
Det er en overfart, der udvikler sig, og stedse større færger indsættes, senest katamaranen FELIX fra 1996.
Se overfartens historie her: http://www.dragoerhistorie.dk/temaer/faergefart-til-sverige/ og om de indsatte færger her: http://faergelejet.dk/rute.php?id=1000 .
Som bekendt blev den faste jernbane- og vejforbindelse "Øresundsbron" taget i brug pr. 01.07.2000. I konsekvens heraf indstilledes færgefarten Dragør-Limhamn, der i 1997 var indgået under Scandlines, faktisk allerede i oktober 1999.
Herefter var bilister henvist til broen og gående og cyklister til Øresundståg.
Her må jeg bryde og gå videre i næste indlæg .